mandag 7. juli 2014

Å bygge seg en rosehage - de mørkeste mørke!

Jeg har fått lønn for strevet. Aldri har blomstringen vært som i år. Gallicaroser er noe for meg - og de er uendelig vakre! Seks år med intens jobbing - og i år ser det ut som en rosehage. De har frosset ned, blitt spist av rådyr, elg og jordrotter - men i år - i år er det andre boller! Jeg ser en vakker dufthage og ser utenom utøy og ugress (for det er litt av begge deler). Jeg treffer mange om dagen som lurer på mye om roser - om alt! Mest om utøy - lus, veps, åmer, sikader (hva er det) og biller. Jeg kan noe om utøy, men mest av alt har jeg forsonet meg med at de finnes der. Ute i hagen min, der jeg har det fint! I år er det mye stygge blader - til gjengjeld har jeg mange fine blomster, som ikke er skadet av frost eller regn. Ser forbi bladene og konsentrerer meg om blomsten. De mørkeste mørke. Jeg har noen og jeg er betatt. Tuscany, Tuscany Superb, Hippolyte, Cardinal de Richelieu. Enten så liker du dem svært godt - eller så liker du dem ikke? Hva synes du?
 









7 kommentarer:

Marit sa...

Jeg liker de mørke veldig godt. Har en som nettopp har blomstret som heter Nuits de Young, og som også er ganske mørk.

Vivishagerom sa...

Nydelig mørk rose. Jeg har også masse lus i år, men det er som du sier - de er der. Vi får nyte blomstringen i stedet.

Vivi

Parkvegens Hageglede sa...

Ja, gjett om jeg liker de mørke fargene. Samler på de jeg kan komme over... synes de er utrolige flotte. Munstead Wood og Fallstaff er også to lekre.. Og så godt at du sier at en må akseptere noen flekker på bladene, men synes nå ikke det er så lett da ;-)

Inger sa...

Jag gillar de mörka rosorna jättemycket!
Ha det gott!

Underberget sa...

Ja, roseblomstringen er noe helt spesielt. Så godt å høre at sesongen blir fin hos deg, husker jo at flere roser frøs ned hos deg for et par år siden. Ønsker deg fine og blomstrende hagedager framover:-)
Klem Berit

Ingvill Mydland sa...

Så herlig at rosene er i full gang! De mørke er bare lekre!!

blooming home and garden sa...

Du har virkelig mange flotte roser!
Jeg plantet Cardinal de Richelieu i fjor, håper den har klart seg..