fredag 2. juli 2010

New Dawn

DSC_0271 Kilde: Lars-Åke Gustavssons bøker; Rosor för Nordiska trädgårdar.

New Dawn. Klatrerose. Herdighet: H5 - kraftig vekst. Remonterer, dvs. blomstrer gjennom hele sommeren - helt til frosten kom i fjor. 
New Dawn er i sannhet en takknemlig rose. Med bare litt stell blir den høy og flott og dufter deilig. Blomstrer fra juli til september hos meg - og kanskje lenger andre steder i landet. Bildet er tatt i september 2009.

Jeg trodde min var død i år - men jeg klippet den ned (med gråten i halsen) og plantet den i en murbalje med god jord og den fikk sånn sett nærmest "munn til munn metoden" - og de lever og er friske og sterke de grenene som kommer!

Lars-Åke Gustavsson mener at dette er en av de beste klatrerosene og mange (kanskje alle) roseelskere har denne i hagen. Den er vakker i knopp og blomst og har fine blader. Sunn og sterk har den vært til den fikk juling i år med vår kalde vinter og stiv kuling. Greinene så ut som om de var "frysetørret".  Nå venter New Dawn på en rosebue - og den skal få selskap med Rosa helenae hybrida (som sagt). Lurer på når den rosebuen "kommer".

8 kommentarer:

GundaM sa...

så bra du fikk berga den da!! denne bare elsker ejg og min hadde og fått hard medfart i år og trodde den var død ;( hadde så besøk av en venninne som er homeopat, hun fortalte meg om dr Bachs blomstermedisin! etter noen dråper i vannet med rescue remedy er den nå på full fart opp!!!! og ejg er så glad kan du tro, men den har ikek kommet med mere en ti cm enda da så tviler det blir blomst iår på min ;)

god helg Hanne;)

Elisabeth sa...

Jeg har en New Dawn plantet ved mitt gamle epletre fra 1925, der slynger den seg oppover, og håpet er at den skal blir kjempestor en dag. NYDELIG ROSE!

liven sa...

Hei Hanne!!
Plantet New Dawn i fjor...litt skrantet i fjor men håper den kommer for fullt i år!!
Du har fantastisk masse vakre roser....jeg vil på hagevandring hos deg :o)
Takk for utfordringen...skal ta den en dag jeg føler meg kul....nå er jeg daff og lat....har hatt altfor lenge ferie :o)

ha en fin helg :o)

Guro sa...

Så bra munn-til-munn-metoden din virket!

Jeg venter på at et espalier "kommer" til den gamle flammentanzen ved terrassen...lurer også på når...eller om den kommer ;)

Anonym sa...

det er utrolig hva plantene egentlig tåler.. jeg er i allefall imponert over alt som overlevde her til tross for manglende tilstedeværelse fra januar til juli:)

Takk for kommentaren hos meg.. bare et sprøsmål:

sitter frøene i belgen bak blomsten på revebjellen??

ha en flott dag:)

Anonym sa...

Dumt det er så vanskelig å få tak i New Dawn. Jeg har leita mye. Vet du om noen som pleier å ha den i butikken sin?
Anne-Kristne

Anonym sa...

Hei. Har en New Dawn på hytta på sørlandet. Den er ca. 60 år og va drøyt 5 m. høy med et dryss av roser på sitt beste. De senere år har den skrantet, fått bladrust og ikke blomstret særlig. Er den for gammel? Noen som vet om rota kan bli det? Får gjødsel og stell og vi har forsøkt å klippe den ned. Mvh Tone R.

Min Verden sa...

Hei Tone. Jeg har ingen erfaring med så gamle roser og stell. Jeg anbefaler at dere kjøper Sortslisten fra Norsk Roseforening for veiledning. Evt låne noen Bøker på biblioteket. Dersom du er medlem i roseforeningen kan du sende meg en Mail via NRF sine nettsider, så skal jeg henvise deg videre til noen som kanskje kan hjelpe 😊