onsdag 19. oktober 2011

Ghita Renaissance–en skjønnhet i min hage.

En relativt ny rennesanserose, fra Poulsen Roser, som har vist seg å være svært flott i hele sommer, med sterk duft og den er pen, pen, pen! Noen av mine (gode) venninner mente at det lukta kattepiss – men det synes ikke jeg…  Jeg har ikke fått kost meg nok med denne rosa, men det er fordi det har regnet og regnet og regnet…
Den har i følge Roseexperten fått internasjonale priser for duft og høyden blir som lovet – ca. 1 meter høy. Roseexperten har satt herdigheten til H4-H5 og Poulsen Roser sier at den er hardfør (i Danmark). Altså, som andre, vanlige moderne stilkroser. Den er definert fra Poulsen Roser at det er en buskrose – men den ser ut som en litt stor stilkrose med store blomster. Knoppene er utrolig vakre også forresten.
image
Jeg er i tvil om jeg skal plante den ut i bedet – eller om jeg skal ta den inn i garasjen. Den har vært utrolig flott vedsiden av benken, en på hver side i hver sin brune krukke, innkjøpt til rosen og formålet. Jeg er usikker…

Sommerblomsten som har stått i krukka, sammen med rosa, heter på svensk “Snøtørel” – og jeg har ikke greid å finne ut hva den heter på norsk. Jeg kjøpte den i Norge, men etter et innslag på “Trädgårdsfredag”. Den har også vært veldig vellykket i krukka.

Rosa er forresten kalt opp etter den danske (og flotte) skuespilleren Ghita Nørby.

1 kommentar:

Villrose sa...

Hun er flott! Kjenner Helena og Clair fra før. Er Nysgjerrig på Sissel (Kyrkjebø) Rennaisance...