onsdag 15. juli 2015

Honningrosen Helenea Hybrida


Helenea Hybrida har overlevd i hagen - på rosebuen og i kirsebærtreet på 5. året nå. Jeg har klippet den ned to år på grunn av frostskader - men den kommer tilbake og i år er det veldig mye blomster. Den er gulere enn den pleier - og jeg har erfaring med at mine roser skifter farge etter klimaforholdene. Jeg har mye jern og mineraler i jorda - og noen år er rosene skarpere - og med mer farge. I år er det sånn. Bilde nr. 1 er fra tidligere, 2013 tror jeg. De to siste fra i fjor.

Rosene har mye blomster i år - og mange har overlevd. Jeg klippet ned noen i vår og var litt deppa. 5. året på rad med nedklipping - men de som overlevde er desto finere - og litt mer gul eller rosa enn den pleier å være.

 
Jeg gjør opp status i disse dager i hagen - hva skal skje videre - er jeg ferdig, hvor mange roser har jeg og hva skal jeg fortsette med. Graver ut stauder som er pene - men altfor store. Planlegger innplanting av andre - innkjøp venter jeg med til neste år. Jeg må se på slutten av sesongen hvordan det ser ut.
 
Kalde netter gjør at rosene blomstrer lenge - og i år er jeg hjemme hele juli for å nyte blomstringen. Det føles som om jeg har fått lønn for strevet i år!
 
Honningrosen Helenea Hybrida er en slyngrose - herdighet til sone H6 - og hos meg har den greid seg siden 2010 og har opptil flere skikkelig tøffe vintere og en grusom vår - året i år har vært snilt og det virker som om den har det bra. Verre er det med Nymphe Tepla... Det er en annen historie!
 
 



Ingen kommentarer: