søndag 3. mai 2009

En hund etter action, fortsatt sjef

      DSC_0025       DSC_0054
      DSC_0056       DSC_0081
      DSC_0087       DSC_0094

Denne farlige bikkja var/er mange redd. Han er grov i målet og blanding av Schäfer og Labrador. Han er en skikkelig vakthund og han passer på - det har vi fått erfare. Også selgeren som ville selge oss alarm til huset. Han gikk ganske fort.

På sine velmaktsdager var han 50 kg muskler. Han elsker pinner, store fotballer, vafler og pølser. Nå er han gammel. 10 1/2 år. Bamse har i sin karriere tirret på seg så og si alle naboene.

  • Den ene naboen fikk katta si jaga opp etter veggen og det var ikke noe hyggelig.
  • En annen nabo fikk skade på hunden sin etter besøk av Bamse. Det ble dyrlegebesøk på den andre hunden (som vi betalte).
  • En tredje nabo hadde lite hyggelig besøk av Bamse inne i huset og han og hennes hund lekte inne - ikke særlig populært. Tisset på støvlene hennes.
  • En fjerde nabo hadde sølebein over hele huset etter at Bamse hadde løpt gjennom hele huset, etter å ha vært på myra.
  • En femte nabo så Bamse med hanefar i munnen (det gikk bra), Bamse fikk seg et kakk i hodet :)
  • En sjette nabo var så redd for ham at hun ikke likte å komme hit (hun liker det fremdeles ikke).
  • En sjuende nabo opplevde at Bamse hentet deres hund og de stakk av sammen.
  • En eneste nabo har ikke hatt noen problemer med Bamse.
  • Diverse bilister har sett bikkja i hvitøyet når han kom løpende rett ut i veien.
  • Han har spist mobiltelefon, fasttelefon, tapeten på kjøkkenet, bitemerker i kjøkkeninnredningen, smukker, kaker, lekedyr, pølser, vafler, landsmøtepapirer, syvende sans (med Gary More billetter - men det gikk bra), revet svigermor over ende, stukket av jevnt og trutt (særlig fra meg). Han åpner dører utover og innover og har hele tiden kontroll over våre vaner og hvor vi er.

For ordens skyld: Bamse har aldri skadet folk og kun en gang en annen hund. Rådyrene har fått gå forbi (dessverre). Han jager reven og elgen ut av jordet, men han løper ikke etter dem.

På tross av dette elsker vi denne hunden.  Han gjør ikke ugang lenger. Han er en harmonisk hund, som får nok trim og er i god form. Nå tusler han stort sett rundt etter svigerfar og får turer om dagen av dem. Noen løpeturer med husbonden blir det også innimellom.

Forrige dagen kom en nyinnflyttet, sort unghund til gården (ganske lik Bamse) som har herjet litt i nabolaget i det siste og naboene klager. Til å begynne med trodde de det var Bamse, men heldigvis var det ikke ham. Vi hadde ren samvittighet. Heldigvis har de (nesten) glemt hvordan Bamse var! Ofte var det min skyld at han stakk avgårde også. Særlig når han visste at husbonden ikke var hjemme. Den unge sorte bikkja ble jaget av Bamse, med halen mellom bena, og etterpå gjorde Bamse parade på gårdsplassen. Gammel kanskje, men fortsatt sjef!



Bamse døde 20. januar 2010 - han hadde hatt et godt hundeliv, men det kom litt brått på oss. Han var nesten frisk til det siste og det var bra for ham, ikke så bra for oss.

20 kommentarer:

Stoltzen2012 sa...

Bamse er jo en snill hund, men du verden så stor!! Man får jo litt sjokk når man treffer han første gangen.. På bilder ser jo han ut som en vanlig Labrador, men når du treffer han så er det jo nesten er dverg-Ponni!! :o) Men snill som dagen er lang ;)

Mitt hvite hus sa...

Det er godt man kan elske de ...selv med alle "feilene" de har... En skjønn hund der han ligger og koser seg på gresset...

Nyt søndagen Klem Kerstin

Vitt o Vältummat sa...

Har du läst Marly-världens värsta hund? Annars, läs den. Helt fantastisk och mycket som man känner igen själv som hundägare.
Kram
Åsa

Torunn sa...

Haha.....np skjønner jeg hvrofor jeg ikke har vært hosd eg anda, Hanne :-)

Anne sa...

Å for en kjekas, en kan jo nesten se at den hunden der er bare god jo .:-)

Utrolig flotte innlegg under her også, gått helt glipp av dine to siste jeg jaggu. Været her i trøndelagen har vært så bra at det har blitt litt lite blogging i de siste ukene. men det kommer da alltids dårlige vær dager da...

Ha en kjekk søndag.

Som mine dager er sa...

Ugagn eller ikke - han er "berre ein hund" og man blir SÅ glad i de. Finnes det er mer lojalt dyr ovenfor sin eier?

Kos dere med "sjefen" dere, har ser jo riktig så herlig ut.

Klem fra Marit

Miamor sa...

..jada. hanne..det var nok meg det....ha en super søndag min venn....Klem ;)

liven sa...

en flott hund du har og nok et fint familiemedlem:o)
Liker hunder men synest det er kjekkest å låne jeg da!!
Ikke så mye arbeid med en katt!!

Noen gode anbefalinger på bøker Hanne?? må jo ha sommerlektyre!
Ble anbefalt " Snømannen" nettopp...av Jo Nesbø (?)
denne skal jeg kjøpe i pocket utgave....greit på stranden:o)

Ha en fin søndag:o)

♥bagatellar♥ sa...

Høres ut som en ordentlig luring, har litt erfaring med typen... Heldig vis er det oftast berre kjeften og bakføtene på dei som ein seier:-) Heldig vis er Dita ei roleg snuppe, men ho synes det er henna plikt å passe på kven som går å vegen henna(les offentlig vei nedom huset her) og skjenne på dei, medan halen går som ein visp. Me kan gjerne også finne på å forsøke oss på nabobesøk, men ho er nok ein tiandedel av Bamse si matchvekt så er nok ikkje slett like skremande hihi.

Evami sa...

BAmse se rjo bare snill og god ut der han ligger:) Og selv om han har gjort sin posjon av ugang,regner jeg med at dere bare ler av det nå,og er storfonøyd med at han jager unghunder som kommer til å gå den samme løypa som han har gjort av ugang:)

Fin er han :) Ha en herlig søndag:) Klem Eva

Frida sa...

Han har varit med om mycket Bamse. Tycker han är jättefin. Jag länkar gärna till dig med det var ett tag sedan jag var här.

Hoppas du får en härlig söndag!
Kram Frida

Randi sa...

En herlig brummle basse.Noen er jo bare sånn og så lenge han ikke går på fok så går det vel bra.
Men skjønner godt det kan ha vært litt slitsomt innimellom. :-))
Men flott er han

Ha en fin kveld

Tulip sa...

Jeg hadde nok ikke gått inn oppkjørselen og ringt på døra di, nei!Ikke om Bamse sto utenfor iallefall.

Skikkelig vakthund! Men søt var han jo, det må jeg innrømme, selv om jeg er et kattemenneske...

lavendel mio sa...

Artig å starte mandagen med et slikt morsomt innlegg:))
Vakthund skulle vert påbudt i alle hus...hi hi:)
De ser skummle ut , men "skinnet "bedrar, de vil bare passe på sitt og sine:)
Broren min har en diger hund (vakthund) men er verdens snilleste.
Ha ei nydelig uke,klem:)

Guttemamma sa...

SÅ koselig hilsen fra deg,Hanne-tusen takk! Headeren har jeg fått av en annen blogger, just like that,og jammen har det skjedd mye hos deg siden sist. Du har en fantastisk hage å boltre deg i ser det ut som...skal bli gøy å følge med utover. Nå skal jeg se om jeg finner ut noe om søsteren din sine smyker!
HIlsen fra Anette:-)

moa sa...

hei hanne -
..for et herlig innlegg om din kjære bamse..hørtes ut som en hund full av liv og personelighet..og en god vakthund, kjekt å ha!!
..kjenner litt igjen av beskrivelsene om naboer, ikke alle mine er like glad i min lille røver på 4 bein heller..han elsker å være sjef, nemlig..ikke stor av vekst, men desto tøffere..hehe - de er jo herlige da..!
ha en fin uke -
moaklem

Havfruen sa...

Bamse så skikkelig "konge" ut der han ligger. Selfølgelig er vi glad i hundene våre:) uansett!! Morsomt innlegg!
Er selv eier av 40 kg boxergutt på snart 2 år. Hormonene bobler for tiden!!
Fin tirsdag til deg:)

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Jag hade nog varit på min vakt, eftersom jag är lite hundrädd...
Kram
Marie

Bling - our elf on the shelf sa...

He he he, ser for meg at Bamse er en morsom hund å ha i nabolaget. Han hadde nok kost seg her hvor vi bor, hunder i hvert et hus. Her hadde det nok vært digg å være konge ;)
Nydelig blogg du har!

Berit sa...

hei. din Bamse-venn minner meg veldig om vår hund Zippo. han var av samme blanding og samme alder som din Bamse. en trofast god venn som verken stakk av eller gjorde noen noe vondt.
det jeg sitter å lurer litt på er: hvor er din Bamse i fra?
Hilsen Berit Worum epost beritworum@yahoo.no