søndag 17. juli 2011

Duchesse de Montebello–historisk rose

imageEn stor kjærlighet i hagen. Da jeg så den måtte jeg ha den. Det er duften, formen, bladene, størrelsen – alt ved den rosen er helt fantastisk. Den er den aller fineste jeg har – selv om det ikke er den som får mest oppmerksomhet fra andre som kommer til hagen.
Det har litt med plassingen også. Den skal få litt mer flatterende naboer. Therese Bugnet skal bort. Hun er vakker – men tar helt luven fra denne.

Den har blomstret mye og lenge i år – og jeg synes den greide seg fint i slagregnet. Det virker som om stilkene er sterke og stive. Den er hedig til sone H5 – og greide seg også kjempefint sist vinter. Den har hverken rosesikader eller lus i år – en av de få som ikke har det. Det er flaks at den ene rosen jeg greide å stikke er fra denne rosen. Den er dessverre engangsblomstrende, men det gjør ikke så mye. Den skal som sagt få noen flatterende naboer – så da blir det bra.

7 kommentarer:

liven sa...

En nydelig rose!!
Liker så godt disse fyllte!

ha en fin søndag Hanne

Mariann sa...

Den var virkelig vakker. Så bra at den tåler regn, det kommer godt med denne sommeren.
Ha en fin uke!

Underberget sa...

Nydelig rose!! Veldig fyldig og skjønn farge.

Kari sa...

Denne var helt nydelig - skal sette den på ønskelisten over nye historiske roser. Hvordan er den når det regner mye? Jeg har litt dårlige erfaringer med roser og regn for tiden ;)

Parkvegens Hageglede sa...

En nydelig rose.. denne skal jeg notere meg.Sånne fylte roser henger ofte med hodet. Så flott at den har sterke og stive stilker. takk for titten:-)

Mathildes Eden sa...

Hei! Denne damen var virkelig vakker. Ser at du har stor interesse for og mange flotte bilder av roser. Derfor har jeg lyst å følge deg! Du er velkommen til å besøke meg:-)

Anne Marit Telle Sæta sa...

Så nydelig! Hvor har du kjøpt den! Denne er en bare sånn må ha! Legger meg til som følger også, og gleder meg til å følge bloggen din!
Velkommen inn til meg også!
Hilsen Anne Marit