fredag 17. juli 2015

Rosa Belle Amour

Den fikk en tøff start Rosa Belle Amour - eller i alle fall det jeg tror er en Belle Amour. Den skulle egentlig være en Mme Hardy, men så viste det seg å være noe annet nydelig.

Første sommeren ble den beitet ned av rådyr! Da kjøpte jeg Revira, men det var for sent for blomstring det året. Så kom det to tøffe vintre og den frøs ned - helt ned. Bye, bye til blomstring - så kom det jordrotter og denne var en av rosene som rottene hadde bitt seg gjennom - over okuleringskronen. Det året hadde jeg lyst til å legge ned rosehagen - skrinlegge hele prosjektet og heller begynne med marikåper - for de vokser desto mer...

Da skaffet jeg meg to nye katter - plantet rosene i bur og denne satt jeg i en potte, fordi den hadde satt røtter over okuleringskronen. Så fikk den stå i potta over sommeren og fikk en plass i bedet utpå høsten. I fjor blomstret den for andre gang - og jeg visste jo ikke hvilke roser jeg egentlig hadde reddet etter jordrottene. Da var det denne som kom - og som sagt, jeg tror det er Belle Amour - og herdigheten er antagelig sone H5.

Om det er en Gallica, en Damask, eller til og med en Alba, se det strides de lærde om har jeg fått lære meg. Mer å lese på Rogue Valley Roses.

Uansett, den er utrolig vakker og er ekstra fin i år. Blitt ganske stor og vid, siden den nå står på egen rot. Godt jeg greide å redde den. Den var en av fem som overlevde rotteangrepet.

2 kommentarer:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Så mange fine roser du har,
hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

an angel at my table sa...

Underbart äntligen en riktig rosblog!!! Jag har kommit till himmelriket! Jag ska nu titta igenom hela din blog nu för inspiration det verkar finnas i överdåd!

Allt gott från Sverige