mandag 25. mai 2009

Roser er ikke for pyser

Nei, det er ikke det. F.eks. jeg - jeg er kjempeallergisk for rosetornestikk. Rene Tornerose :) Betennelsesklumper og blemmer er resultatene hvis en torne får et skikkelig tak. På tross av det, elsker jeg disse blomstene.
Jeg har ingen imponerende hage. Jeg ønsker meg ingen perfekt hage. Bare en hage som jeg kan kose meg med og som jeg kan følge gjennom sesongene fra vår til vinter.
P7250106
  Queen Elisabeth
P7250107
  Tommelise
P7230062
  New Dawn
P7070165 
  Vakker, men ikke min.
Min interesse for rosene har ført meg inn i Norsk roseforening, som arrangerer Rosedager i Freiaparken 20. - 21. juni. Jeg har meldt meg som frivillig hjelper. Ren egoisme. Jeg vil være med (håper de trenger folk).
På Roseforeningens sider er det virkelig mye nyttig litteratur for de som er interesserte i roser. Kanskje Roseforeningen er noe for deg også? Kanskje jeg ser deg i Freiaparken i juni? Eller på turen som arrangeres til Helen Fredholms hage? Eller på foredraget om David Austins roser ved hans fagansvarlige, Michael Marriot?
It's all about roses. My own roses. I don't have a impressive garden, I don't work for the perfect. I want a nice, quiet garden where I can follow the sesons from spring to winter. These are some of my roses. The white one is not mine. All the roses survived the cold and snowy winter - and I look foreward. I love my garden.

15 kommentarer:

Miamor sa...

..men kjære deg min venn..har du ikke skjønt at TEna er et skjellsord..som du aldri..jeg gjentar ALDRI må ta i din munn....he he...kunne ikke dy meg med å spinne videre på bleiene fra anne skjønner du.....Ha en super kveld!!

Mitt hvite hus sa...

Uff da... ikke kjekt å være allergisk...
Så lærerikt og hyggelig å være medlem i en hage forening...

Rosene dine er flotte..
klem Kerstin

Kathrine sa...

En flott holdning til hagen du har. Den skal nytes ja:) Hage skal være koselig, ikke mye styr om en syns det.

Ikke dårlig å like roser når du er så allergisk. Min New Dawn tror jeg kanskje jeg må flytte, står ved en furu og får nok ikke nok næring. Westerlandrosen min trives ikke her. Den er flyttet fra en vindfull plass, men enda skranter den. Må kanskje inn til veggen ved Sommerfuglbusken. Der er det bare varmt og ly.

:))

Min Verden sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Hege sa...

Så flotte bilder av slike vakre blomster.
Ble nesten fristet til å melde meg inn selv.
Hagen er til å nytes, å ingenting e bedre enn å nyte synet av vakre blomster en fin sommerdag.
Ha en fin dag.
Klem Hege

Les Cotrions sa...

What a beaty! Your roses are stunning! My fovourite are the white ones! What about peony?? You're a so clever gardener...have you any suggestion for me??? My peony plants are beautiful and green but...no flowers! Can you help me??
Big hugs and have a nice day!
Vale

Tone sa...

Du må kanskje revurdere innlegget ditt her - du har nemlig blitt kjempeflink med roser - du har nå overgått meg en høy gang hva kunnskap og tidsforbruk (ikke politiker lenger tydeligvis!) angår - og hagen din er faktisk i ferd med å bli imponerende!
Og skal jeg være en liten egoist her: jeg tar en del av skylda for å ha gira deg opp hehe!!
Flink er du!
Og det er så hyggelig å være i prosjektgrupper med deg på jobben, - kan jeg ikke ha kontorfellesskap lenger kan man jo alltids blunke til hverandre på møter! knis...
Tone -

Elisabeth sa...

Roser er vakre ja, kjenner at det er noen som jeg blir mer og mer intressert i. Prøver og holde igjen, har jo muligens nok med alle mine pelargoner *grubler og ler*

Dagny- Heim sa...

Absolutt vakre vekstar. Har ein del som stod i hagen då vi tok over, men har liksom ikkje heilt laget med dei. Lus og ymse sjukdommar gjer at entusiasmen ikkje har teke heilt av. I fjor kjøpte eg ei New Dawn, viss den slår til og trivast blir eg overlykkeleg :-)

Klem, Dagny.

pepperkverna sa...

OI, så vakre blomster! Hege

liven sa...

Hei Hanne:o)
Nydelige roser...men roser har torner ja!!
Skal du til Helen Fredholms hage?????? Det kunne jeg virkelig tenkt meg engang!!
Får ha boken hennes på ønskelisten inntil videre:o)
Har fått et par nye roser i år.....jeg er bare sååå spent på dem!!!
Så må du kose deg videre i uken...og ha pyrisept/ sårsalve tilgjengelig!!!

Anonym sa...

Hanne i think the roses are the real heroes of your garden !!! Imagine being buried underneath so much snow and now coming back.. growing and flowering ! Amazing !!!!
Hugs, Janneke.
PS. Did Ronja receive the parcel :) ??

Hilsen fra landet sa...

Ante ikke at man kunne reagere slik på tornene... du pleier ikke å få slike reaksjoner etter andre rifter?

Iallefall forstår jeg at du trosser symptomene og elsker roser. Jeg skal forsøke så godt jeg kan også i mitt klima her i H7. Har bestilt maaange herdige som snart skal hentes.

Var hos Helen Fredholm i fjor sommer, anbefales!! Og hun holdt foredrag i hagelaget vårt nylig. Masse inspirasjon og lærdom der!!

Anita sa...

Ja det kan jeg fortelle deg! Lett som en plett.... Vi tok bare av stoffet og den listen som på våre stoler holdt det fast. Stofet er ferdig kjøpt på Stoff og Stil. SÅ da var det bare og ordne en nye list og sette stoffet fast i riktig lengde under. Hvis du ikke forstår hvordan nå, er det bare å spørre mere! Hjelper gjerne.
KLem!

lavendel mio sa...

Skummelt at du reagerer på tornene... men når du sier det så merker jeg det selv når jeg blir stukket. Jeg vasker med pyrisept med en gang jeg stikker meg og da går det bra:)
Elsker roser!! Har plantet 5 nye nå. Er svak for Austin roser, de trivest veldig godt her på mine trakter:)
Ha en herlig kveld,klem:))