søndag 12. mai 2013

Dødt og dødt–ingenting er så galt at det ikke er godt for noe II

image “Rose de Resht” er død og mange med henne. Jeg har slutta å telle nå – det blir for mye! Lavendelen er også død – alle sammen tror jeg.
Rozanne Geranium er også borte – og selv om det er tidlig og de skal få stå litt til, tror jeg ikke det er mye håp! Det betyr at jeg må plante inn mye nytt i år. Mange er klipt ned også. Flammentanz, Helenea Hybrida. De to siste på grunn av greinbrann…
Når det er så galt som det er, så skal jeg iallfall gjøre det beste ut av det. Flytte de rosene som har overlevd og som er klippet ned, men som er malplasserte. Sette inn mer hensiktsmessige roser – og gjøre det litt finere, om noen års tid… Austinrosene har definitivt fått en varig plass i krukker. De har ingenting i mine bed å gjøre. Hønsenetting er kjøpt inn og hver enkelt rose skal pakkes inn…

Jeg håper at noen av klematisene har overlevd. Det er liv i Nelly Moser – men det er også den eneste så langt. Tidlig ennå selvsagt – men det burde vært en liten spire iallefall. Vi krysser fingre!
image image
Hage er som politikk. Man må være tålmodig og drive målrettet, år etter år – og hvis man er heldig får man noen vellykkede resultater stykkevis og delt. Hvis man er heldig og smart – helt!

Jeg har store forhåpninger til Gerschwindrosene mine. Tre nye. “Nymphe Tepla”, Virago og  Siwa. Alle rosa og slyng. Sone H6 – det håper jeg blir fint til den gamle og den nye rosebuen! De skal få hver sin klematis som nabo også. Må bare finne noen som passer i fargen og som tåler Kopperudvinteren. Det er ikke lett å være plante hos meg gitt… Det er alltid noe nytt å kjøpe – men det blir jo fort litt dyrt da…

5 kommentarer:

Ingvill Mydland sa...

Kjedelig at så mye er borte! Godt at noe likevel er intakt. Håper det du har igjen får en ekstra blomstring i år! Med ekstra rikt flor og kaskader av blomster.

Ingvill Mydland sa...

Nå begynner jeg å forstå at det er selveste lederen for roseforeningen som eier denne siden! Det var ikke verst! Har ikke skjønt det før nå.

Fra før av har jeg lurt på om jeg skulle melde meg inn i roseforeningen, og nå har jeg jo blitt oppfordret av deg personlig. En slik henstilling kan jeg på ingen måte motstå! :)

Hvordan går jeg frem?

Vennlig hilsen
Ingvill

Jatte sa...

Æsj så kjedelig når ting blir borte sånn.. men du får kose deg med å plante litt nytt :D


Ønsker den en superduper uke,
Klemmer fra Jatte♥

Marit sa...

Ja, det er kjedelig med alle rosene som er døde. Denne vinteren må være en av de verste på lang tid...

Underberget sa...

Nei så trist Hanne! Enda flere roser og i tillegg lavendelen, kjenner jeg blir lei meg på dine vegne. Håper du er heldig og kommer over mange gode plantetilbud framover:-) Har forresten et rosespørsmål til deg. Da jeg plantet rosene mine i bedet ved husveggen, plantet jeg ikke dypt nok og podestedet er over jorda. Burde jeg da grave opp og plante dypere, eller legge mer jord over rota?