lørdag 25. mai 2013

Våren, våren, våren den er her!

image Sant og si ble jeg litt smådeppa når våren aldri startet og når jeg endelig fikk begynt var det bare for å grave opp den ene døde rosen etter den andre. Mange har mistet roser i år – så vi er ikke alene. Mulighetene åpner seg da for noe helt nytt!

Jeg koser meg – andre helgen på rad med deilig vær, etter skrekkelig regnvær. Heldigvis ikke mer enn jorda kunne tåle! Jordene ligger fortsatt brakk – ikke sådd til ennå. Triste greier. Det har ikke skjedd så lenge jeg har bodd her. Poteter i jorda er lagt utenfor rekkevidde – men stauder, liljer, pioner og de rosene som har greid seg vokser og koser seg!
Jeg bruker muligheten til å gjøre hagen finere! Bredere bed (puhh) og flytting av stauder (puhh). I dag var jeg så slapp så det gikk skikkelig smått. I morgen, i morgen. Litt fikk jeg da gjort. Pynteklipping på de rosene som har overlevd, men som har fått greinbrann – nesten uten unntak. Bare et – par – tre som har klart seg helt godt. Plantingen jeg gjorde i høst er vellykket synes jeg. Kanskje det kommer noen bilder.

3 kommentarer:

Underberget sa...

Hei Hanne og tusen takk for ditt snille tilbud om å se på plantedybden på rosene mine. Det ble ikke nødvendig å maile deg bidler, for når vi kom tilbake fra Molde på mandag så jeg at to av rosene var døde likevel:-( Har grav dem opp og plantet klematis der og plantet to nye New Dawn ved siden av i ny og dyp jord. Håper dem klarer seg nå:-) Noen av lavendelbuskene mine hadde også fryst i vinter så jeg må også bytte ut litt. Du får kose deg masse med å lage hagen enda finere og nyte disse herlige dagene vi har nå! Ps. Takk for rosetipset under her, skal huske på disse to hvis jeg må bytte ut flere roser:-)
Ønsker deg en nydelig søndag. Klem fra Berit

Ingvill Mydland sa...

Hei igjen!

Takket være deg er jeg nå medlem i Roseforeningen, og har fått to flotte medlemsblad. Moro!

Synd det har vært så sen vår i år. Godt at det er søte tulipaner i blomst i alle fall! Håper dette gode været vil holde fremover. Snart er det rosetid!! :)

Kari K sa...

Det er neppe noen trøst, men det har gått hardt for seg i hagen her også i vinter. Men til oe hyggelig. Jeg har tenkt å plante to roser opp mot terrassen. Det vil si at de kan bli toppen to meter høye. Har du noe dyprødt og hardført å anbefale? Det er greit om de ikke er alt for vanskelig å få tak i.