mandag 13. februar 2012

Orange favoritt–Moseplassens konkurranse

image Orange var ikke lett! De jeg har, som er orange er alle høydepunkt i hagen. Jeg har to som er helt likeverdige – den ene er rosen Grace (også en Austin-rose) – men brannliljene vant denne runden fordi den liljen er grunnen til at jeg driver med hage nå. Det var med denne det hele begynte!
Denne sto i hagen opprinnelig – og den holdt på å gå ut fordi vi ikke ordnet i bedet. Flere stauder var allerede borte – og denne var det bare en igjen av. Så, da begynte jeg å luke da – og pionen (hvit og rød) ble finere og finere og denne spredde seg “som ugress”. Det ble flere og fler og 30 liljer som blomstrer samtidig med fargen orange går det ikke an å forholde seg nøytral til. Den er utrolig vakker, rett og slett.

De siste årene har jeg kranglet litt med liljebiller, men denne er relativt mildt angrepet. Det kan ha noe med at denne er “original” her og ikke importlilje – jeg vet ikke. Det er en fordel at den bare er min favoritt og ikke liljebillens. Til høsten må jeg grave opp noen og spre den videre – det er for tett og for mye liljer et sted. Def. min favoritt i Moseplassens konkurranse! Rådyrene liker den heller ikke – og det er en stor fordel kan man si. Ikke gjør det noe at rådyrene har den som seng heller… verre for Heritagen som akkurat nå fungerer som dobbeltseng og knask! Grrrrrr…
image
image

          Grace fra Austin roses.
image

8 kommentarer:

Laila -Karin sa...

Så nydelige bilder.

Magna sa...

Fantastisk nydelige liljer!! misunner deg disse!
Lykke til!

Magna sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Kari K. sa...

Bare herlig!

krepsemor sa...

Så utrolig vakre liljer, og så mange.....Herlig, for da kan en flytte noen, og få mer farge andre steder også =) Bra at hjorten/rådyrene ikke liker den, de er en pest og en plage!
Ønsker deg lykke til!

Aud sa...

Disse liljene er nok et flott blikkfang i bedet.
Lykke til i konkurransen :-)

Turid sa...

Nydelige liljer :)

Kari sa...

Nydelige!! Mon tro om det er noe slikt jeg har? Jeg spekulerer litt att og frem. Min er også med hos moseplassen, under englerisneen.com. Jeg har foreløpig bare skrevet lilje.