mandag 20. juni 2011

Mme Boll–Comte de Chambord

image image
Den dagen jeg skjønte – eller fikk lære, at jeg ikke må ha Austinroser (engelske roser) for å få duftende roser som blomstrer hele sommeren, var banebrytende for å få en fin hage for meg. Mme Boll er en av de aller vakreste. Austin roser har det nemlig ikke altfor godt hos meg. Det er litt for kaldt på vinteren. Formen er den som David Austin har etterlignet når han har laget nye roser og duften er fantastisk oooog den er ROSA. Den er litt lik på Gertrude Jekyll – som jeg forelsket meg i fjor sommer og som jeg kjøpe før jeg visste om Mme Boll. Mme Boll er forøvrig en Portlandrose, for de som er litt mer interessert. Knoppene er helt røde, og før rosen springer ut ser den ut som en marsipanrose. Den er rett og slett helt perfekt. Det står at den skal stå til H5 og bildet er tatt etter kraftig regnvær, ca. 50 mm – og det betyr at den er ganske holdbar i regn også. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med denne rosen.

De som kjenner meg ville nok ikke si at jeg var en rosa type, men det gjelder ikke for roser – da er jeg veldig rosa. Den første Mme Boll er altså anskaffet – og hvis ikke Heritage skjerper seg så kommer jeg til å bytte ut alle og erstatte dem med denne…

Jeg leser mye om roser og det er ikke alltid at alt jeg leser stemmer med hverandre. Jeg håper Roseexperten har rett, at den blir noe høyere enn en meter. Dere kan også lese om rosen hos Plantbørsen.

1 kommentar:

Anne Lise sa...

Den er nydelig Hanne:)