torsdag 1. september 2011

Krevende å dyrke både det ene og det andre her i strøket

Det er veldig krevende faktisk, både for rosedyrkere, potetdyrkere, korndyrkere og andre profesjonelle bønder – og hobbybønder. Jeg er jo ikke bonde, jeg forsøker bare å lage en vakker ramme rundt meg – men det kan jo fremstå som noe krevende når det står 20 cm vann rundt rosene. For ikke å snakke om myra – som vanligvis pleier å produsere noe korn, men som nå ser ut som om det er en naturlig innsjø der. Jeg er glad for at jeg ikke livnærer meg av matproduksjon i Norge, akkurat nå. En viktig – men som sagt krevende jobb her i disse dager.
image image
image image
I tillegg så er jeg veldig glad for at vi bor i Norge – og ikke i et land hvor en dårlig korn og potethøst ville bety at man sultet det neste året… Vi må i verste fall kjøpe noen poteter, vi som gjerne vil være sjølberga med potet. Det er også fryktelig dårlig ved-tørk, men det kan også la seg ordne. Vi kommer ikke til å fryse – og jeg priser meg igjen lykkelig for at jeg var så heldig som ble født i Norge.

4 kommentarer:

Underberget sa...

Oi, her var det vått! Ja, du har helt rett i at vi er heldige som slipper å gå en sulten vinter i møte til tross for den dårlige sesongen.

Anne (Moseplassen) sa...

Uffda, pene dammer, men....
Det er ikke så ille hos min bror, men ille nok. De kommer jo ikke utpå for å få treska, og dermed så blir også sådden forsinka. Vi får krysse fingrene for tørkevær snart!

janne - kathrine sa...

Ja, det er kjedelig når vannet blir liggende slik.
Det ser ut til at det er mer egnet å dyrke ris enn roser hos deg :-)

Gårdsjenta sa...

Det er jammen ikke lett å få noe i hus nå.. Vi har heldigvis ikke mer enn en dam på jordet, men gjennombløtt er det ja...

Priser meg lykkelig for at vi bor i Norge ja, mat på bordet får vi lell..