søndag 3. juni 2012

En rosehage blir til

Det har vært litt blod fra torner, mye svette – men lite tårer. Isåfall har det vært mest gledestårer. Bildene er ikke helt bra med for mye lys og skygge, men kanskje dere får et lite innblikk i hvordan det ser ut og hva som skal bli.
image image
Det er nok 5. sommeren med seriøst hagebruk og iallefall med storstilt roseplanting. I år har jeg hatt 26 roser for planting og det blir muligens noen få til. Det er opp mot 100 roser nå og jeg har planlagt og plantet relativt planmessig. Ikke alt blir helt som planlagt – noe må bli til mens man går.

De aller fleste rosene er historiske roser, men jeg har noen ganske få stilk og klaseroser. De er noen “pingler”, men også noen jeg må ha. Noen få Austinroser har jeg også – men de fleste er i potte. Sånn tror jeg det må være. De som står ute her hos meg har det ikke veldig godt – unntatt Constanse Spry, Brother Cadfael og Mary Rose som har greid seg fint, helt til det ble jordrotteangrep. Austinrosene har rett og slett for dårlig herdighet for min hage. Jeg trenger sone 5 og mer – og når jeg holder meg til det går det bra.

I år har det gått veldig bra! Ingen roser er døde. Heritage er ei pingle – men den har sliti noen år etter planting sommeren 2009, som ble etterfulgt av to svært krevende vintere.

Formen på hagen er nå “satt” og det er dette jeg skal jobbe videre med – for det er jo ikke slutt selv om formen er på plass. Slett ikke – jeg gir meg ikke helt ennå!

9 kommentarer:

Underberget sa...

100 roser, det er virkelig imponerende!! Jeg startet i fjor og har 11 i bed i tillegg til rugosahekk og to viltvoksende sorter. Ser fram til å se bilder fra roseblomstringen din:-) Har du forresten et par klatreroser å anbefale til å klatre opp ved levegg og høyt gjærde?

Vivishagerom sa...

Roser er et møst i hagen. Jeg har selv blitt hekta på roser!

Gleder meg til å se blomstringen av alle de flotte rosene dine!

Gårdsjenta sa...

Wow, å mange roser!! :) jeg har plantet 5 stk bare.. men syns det er så vanskelig å finne ut hvor jeg skal anlegge bed..

hagen er så stor, og det er så mye plass og ta av, så ikke lett å vite hvor man skal starte :)

kjempejobb dere har gjort! :)

Sologbolig sa...

100 roser, så flott !! Måtte kjøpe noen nye roser i vår eg også, denne vinteren tok knekken på fleire av rosene mine. Til og med min 30 år gamle Flammentanz som har opplevd alt ka vær angår, gikk dukken !!
Kos deg i rosehagen din og ha ei fin veke.

Vigdis sa...

Wow, det var mange roser! Et eldorado for bladlus, men du steller rosene sikkert så godt at det ikke er noe problem kan jeg tenke meg. Blir sikkert vakkert hos deg utover sommeren!

Trines Hus og Hage sa...

Hei hei!
Imponerende rosesamling du har skaffet deg. Jeg er ikke sikker på hvor mange jeg har per i dag noen har gått bort og andre har kommet til. Moro å ha slik oversikt som det du har. For meg har det altså gått helt i surr. Jeg har ofte kjøpt flere roser av samme sorten, gjerne tre og satt dem i trekant for at de skal se ut som en stor busk. Etterhvert som feks flere Austinroser har dødd, har denne tanken ikke blitt helt som tenkt, men det var fint noen år. Jeg er glad i Albaroser og har en del forskjellige av dem. De har alle greid seg fint. Moro med historiske roser, de er så vakre i utformingen, herdige, sterke mot sykdom stort sett og duften er helt utrolig.

Gleder meg til å se mer av rosebedet ditt. Blir helt sikkert fantasktisk!!!! Lykke til med graving og planting.

Ps. Kikket på nyttige og gode tips for lavendel i eldre innlegg. Kjekt å finne noe slikt. Har selv erfaring med at lavendel trives i sandjord.

Nyt den herlige årstiden!
Blomsterklem fra Trine

Monica fra Koseleg sa...

Wow! Det må vere litt av en opplevelse når rosene blomstrer! Kos deg!
Mvh Monica

Unknown sa...

Har du ikke rådyr på besøk så nær skogen.Her spiser de opp knoppene så snart de kommer,men har alliert meg med en dyreskremmer i år så det blir artig å se :)
Gleder meg til å se rosene dine blomstre :)

Hage og Foto entusiast sa...

Blir nok veldig fint. Roser er vakkert. og jeg ble også bitt av basillen. Ikke så mange roser her enda, men på god vei. Gleder meg til å se rosene dine i blomst når den tid kommer.