onsdag 27. juni 2012

Roseblomstringen er i gang–og varmen stiger i kroppen!

Når roseblomstringen begynner er det, for meg, en deilig belønning for alt strevet! Det er derfor jeg har begynt med dette – for å nyte det vakre når det kommer. Noen av rosebuskene begynner å bli så store nå at de gjør litt ut av seg. Det er duftroser vi snakker om i hopetall! Til og med Hurdalsrosen er pen igjen etter at den har skrantet noen år. Mange liker den ikke – jeg liker den!
image image
image image image
Det er Austinrosen Mary Rose, som greier seg utmerket hos meg i sone 5. Den står i Østveggen og får morgen/formiddagssol. Den står rett ved inngangsdøren og er det første jeg ser om morgenen og det siste jeg ser når jeg går inn. Deilig rose!

Det er Portlandrosen Rose de Rescht, i midten, som står på tredje sommeren og som blir større og fyldigere for hvert år. Den har vært angrepet av sikader på andre året – men i år gikk jeg til skrittet å sprøyte med Calypso. Man kan ikke ha 100 roser som blir sugd krafta ut av – sakte men sikkert!

Det er Gallicarosen Georg Viberg (ikke særlig godt bilde) som er nyplantet i år – men som kommer fint.

Den første på siste raden er Portlandrosen “Pergolese”. Den er også nyplantet i år og er uendelig vakker! I tillegg til duften som er uslåelig! Hvis jeg bare kunne sendt med duften!

Norsk Roseforening selger Gallicaroser i Freiaparken i år – kom å ta en titt!