torsdag 28. juni 2012

Frøken Blyg–Pionutfordring hos Moseplassen

image Frøken Blyg, Whitleyi Major, som ikke ville slå helt ut i dag er mitt bidrag i pionutfordringen. Dette er min en av mine hvite, enkle, med gul knapp. Jeg vet ikke hvorfor jeg har en egen forkjærlighet til disse yndige med knappen i midten! 
En silkepion med duft! En hybrid fra England og svært herdig. Den blomster tidlig og blir ganske høy og vid. 90 – 100 cm. høy.
Whitleyi Major er et av høydepunktene i haven på forsommeren og den blir selvsagt større og større for hvert år. Den får en støttepinne på forsommeren fordi den ofte blir tung med flere blomster på hvert skudd. Min er kjøpt hos Pionhagen i Vestfold.
Pionene mine er plantet sammen med Marikåper, liljer, asters, geranium, floks osv. Jeg synes at pioner kan tåle veldig mye forskjellig, men det er finest at de står sammen med stauder som er grønne mens de blomstrer.

Pioner kan godt plantes med lavendel, dersom lavendel plantes i skjellsand / annen sand. Det har jeg god erfaring med. I år er imidlertid lavendelen dekket av Marikåpe – det er litt verre!

3 kommentarer:

Villrose sa...

Nydelig, denne!

Anne (Moseplassen) sa...

skjønn som få!
Jeg vil gjerne ha både enkle og fylte jeg. Liker nok ekstra godt de som er litt småfylt, men ikke ravende dritings. De blir litt mindre tunge i hodet dessuten, en fordel når det regner.

Turid sa...

Kjempelekker, likner min krinkled white fra amsterdam.
Peoner er bare såååå sommer :)
Nyt sommeren og peontiden.