søndag 10. juni 2012

Sprekkeferdige roser!

Jeg går og venter på at rosene skal komme nå. De har digre knopper og er helt sprekkeferdige. På grunn av kalde dager og netter lar de vente på seg. Det er bare rosene jeg har kjøpt i år som blomstrer – de er til gjengjeld så stygge på bladene at det ikke er noe moro (min egen skyld fordi jeg ikke hadde dem i skyggen først).
image
Videre har jeg lus og sikader å kose meg med – og jeg forsøker med hvitløk først. Hvis ikke det går – så har jeg Calypso klart. Det kan tas i bruk når som helst hvis de ikke skjerper seg! Jeg liker det ikke merker jeg…

Hagen er ferdig luket – takket være ekstra innsats fra husbonden og parken er igjen et faktum. Jeg må nok fortsette på rosehagen. Tror jeg liker rosehage bedre enn park…

Til og med Heritage ser ut til å ha det bra i år – hvis man ser bort fra at endel blader frøys i mai-kulda! Noe utøy er det – men ikke mer enn at man har noe å drive med på ettermiddagen, når man allikevel ikke har noe å gjøre… trallala!

4 kommentarer:

Gårdsjenta sa...

Spennende med roser! :) mine er er det ikke knopp på en gang.. det er første sesongen min, de fleste ble planta i fjor høst/tidlig i vår :) Har bare 6 så langt, men flere vil det bli :)

Mye man skal sloss mot ja.. her er det rådyra som har vært værst, har sluppet unna lus så langt :)

Hage og Foto entusiast sa...

Så gøy med roser, og når man går og venter på at de når som helst skal sprette ut er det ekstra spennende. Flott bilde du viser og fine roser.
Her er hurdalsrosene sprekkeferdige. Jeg skimter rosa,men de holder seg også litt igjen. Ang. lus fikk jeg et tips på mitt lokale hagesenter i år. Det var visst ei gml dame som hadde nevnt det til betjeningen. Hun hadde brukt maurpulver i alle år på alt av planter,bortsett fra spisende da selvfølgelig. Og lus hadde hun aldri. Vel...jeg tenkte jeg måtte prøve,så jeg har strødd maurpulver på alt av roser og andre planter som har hatt antydning til lus,og jeg skal si lusa forsvinner fort,og blir borte. Ikke tar bladverket eller blomstene skade av det heller. De ser like fine og friske ut.Jeg spyler de gjerne rene etter at lus og utøy er borte.:)

Landbohaven sa...

Jeg kom bare lige forbi.
Roser er smukke.
Tak for kigget.
Ha´ en god dag.

Hage og Foto entusiast sa...

Heisann :)

Jeg bruker sånn hvitt maurpulver.Strør rett på lusa. Både under bladene,på roseknoppene,og også litt oppå bladene. Du trenger ikke så mye pulver,men litt. Det er nok til at lusa dør,iallefall forsvinner.

Jeg tok et nytt raid i dag.Men da på andre planter,som enda ikke har vært angrepet. Så de fikk pulver på alle blader,så regner jeg med de blir fri for lus ganske fort :))

Lykke til da !!