lørdag 30. juni 2012

Klar for tildels store nedbørsmengder!

image Det stemte været på Yr.no – Hagen var flat da jeg kom hjem i dag.

Det ble plukket inn pioner, roser og paraply ble satt over mine Austinroser – Queen of Sweden. De tåler ikke så godt regn – og da får de en paraply. Er man nerd – så er man nerd!
Queen of Sweden er en forholdvis ny Austinrose som dufter fantastisk! Selvsagt… I tillegg er den så vakker at man ikke kan stå i mot. Jeg har ventet lenge på disse og de har derfor fått noen potter. Jeg kommer til å ta dem inn til vinteren. Jeg orker ikke at de dør i bedet i vinter.
image image image
Austinrosene er nok ikke herdige over sone 4 bortsett fra noen få. Dersom man planter et lunt miljø til dem vil de greie seg bedre. De rosene som har stått i le på østveggen ved inngangspartiet har greid seg godt både denne vinteren som var fin og forrige vinteren som var grusom! Austinrosene er allikevel verdt litt anstrengelser… Constance Spry kan man skaffe seg – iallefall til sone 5. Mary Rose også tror jeg. Gertrude Jekyll har også greid seg bra, selv om den aldri blir stor. Generous Gardner har greid seg godt inntil veggen – og rosene som står i krukker har greid seg supert, selv om knoppene frøys i vårfrosten!

Det er bare å kjøpe Austinroser, men dersom du bor litt kaldt bør du ha et alternativ for dem – for eksempel i en garasje eller en kjeller. Ta dem ut tidlig nok – det verste for overvintrende roser er tørka inne – akkurat som for rosene ute i vårtørka!

2 kommentarer:

Underberget sa...

Uff, ja denne sommeren ser visst ut til å regne bort. Har hatt noen kraftige regnskyll her også og for meg går det like hardt ut over plantene som humøret:-( Nydelige rosebilder, skjønner godt at du falt for denne svenske dronningen! Sender deg en god klem og håper været bedrer seg snart!

Kari K sa...

Hmmm, jeg forstår at det også går an å skjemme bort rosene, så de skal få det godt.Jeg er ikke noe stort rosemenneske, men jeg skal på rundtur til Sør-Sverige i sommer og tror jeg må innom Kristianopel. Den er kjent som rosenenes by, og du har jo fristet meg til å lære litt mer.