tirsdag 3. april 2012

Det spirer og gror

image Jeg ser at bildet er relativt uinteressant for andre enn meg, men når det er sagt så var det jo for å huske hva jeg drev med.
Bacopa, Cosmos, Amarathus, Mariaklokke, klokkeranke og Scabiosa spirer.
Bacopa er bitte, bitte liten ennå – og skal tro når de begynner å blomstre? I september kanskje? Jeg har dessuten satt noen rosestiklinger fra et avklipp i går – så det blir spennende. Det er jo bare å prøve. Det verste som kan skje er at det ikke går!

Noen av bedene ute har fått vann fra spreder. Det er skjeldent tørt for å være så tidlig i sesongen. Vi pleier jo å ha litt snø fortsatt på denne tiden. Noen har jo fått 1,5 meter snø nylig – heldigvis ikke vi. Her titter krokus, blåstjerner, sneklokker, marikåpe, tulipaner, floks, geranium, løyntnadshjerte, allium, pioner, akeleier, påske- og pinseliljer opp. Det er herlig!

Plenen har fått en runde med Revira for tredje år på rad og gaupa hjelper med å holde rådyrstanden nede. Jeg er litt usikker på om det er best med rådyr eller gaupe i hagen. Gaupa spiser iallefall ikke tulipaner og roser… Kattematen har vi tatt bort fra trappa – for sikkerhetsskyld. En ting er å ha elg på trappa (som spiser epler fra pappeske) – en annen ting er gaupe som spiser kattemat…

1 kommentar:

Gyldenlakk - hage og pusterom sa...

Bra at det spirer og gror! Jeg har helt priklevegring om dagen (for fint vær å sitte inn og prikle... mine revehaler har akkurat begynt å spire!)
Lykke til med eksamen, leste et sted at du ikke fikk tid til hagemessa? Stemmer det, eller.... en liten tur?
Takk for tips om rosebok :-)