søndag 30. mars 2008

ETTER DEN SØTE KLØE...

...kommer den sure svie. Ordtaket kan brukes til så mangt. F.eks. sov jeg lenge på søndag morgen. Nå er det sommertid og jeg er IKKE TRØTT! Min egen skyld. Min mann legger seg etter klokka og han sov for en time siden.
I morgen skal jeg på konferanse i Oslo hele dagen og trenger egentlig å sovne innen rimelig tid, hvis ikke blir det tungt. Dessuten starter hagesesongen offisielt for meg da Nesodden hagelag har medlemsmøte om vann i hagen.
I mens får jeg drømme meg bort i det som du kanskje kan se i min hage dette året. Jeg bor i sone 5, selv om områdene rundt Oslofjorden beskrives som sone 3-4. Drøbak og områdene helt ned mot fjorden er nok det, men vi er lenger opp i landet og ligger høyere på Nesoddlandet. Det forholder jeg meg til og da har det stort sett gått bra.

Alle bildene er fra Bo grønt. De har copr. på bildene så jeg har sendt en forespørsel. Bo grønt er hagesider som jeg har stor nytte og glede av i alle hage sammenhenger.

"Ingrid Bergmann." Berømt stilkrose
som du kan se i min hage. Jeg plantet
for to år siden og den greier seg fint.
Jeg synes min er mer mørkerød i
virkeligheten. Hardfør.


"Maidens blush." Buskrose.Bo grønt
beskriver den som en historisk rose.
Har sett beskrivelsen prestegårdsrose.
Brukt mye i gamle hager i norge.
Jeg har bestilt hele tre stykker i år.
Hardfør.

"Flammentanz." Klatrerose.
Denne har jeg vokst opp med.
Mamma og pappa har et 25 år gml.
prakteksemplar. Har ønsket meg
den i flere år og har bestilt i år.
Hardfør.

" Schneewitchen." Buskrose, tror jeg.
Plantet den i fjor, men har liten
kunnskap om den. I teorien passe inn
hos meg og bli en busk på ca. en meter.
Rakk ikke å utvikle seg veldig mye
i fjor, blir spennende å se i år.


Du kan lese mer om duftende roser hos Bo Grønt her og stell av roser her. Videre kan du følge linker til Norsk roseforening og Roseexperten. Alle er nyttige steder.

1 kommentar:

Helene sa...

Hei:=)
Så fine roser du viser. Kjenner det klør i fingrene etter å plan noen nye roser. Det på tross at vi bor på et sted der rosene sliter pga mye barfrost og kald vind. har blitt fortalt at de rett og slett tørker ut pga dette. Jeg trodde de frøys ihjel. Litt "grønn" på dette, men elsker roser. Klatrerosen Flamentanz er en flott favoritt hos meg:0)