fredag 2. juli 2010

Rosa Helenae hybrida - Honningrose

DSC_0167Kilde: Lars-Åke Gustavssons bøker; Rosor för Nordiska trädgårdar.

Rosa helenae hybrida - Honningrose. Klatrerose. Herdighet: H6 - kraftig vekst. Kraftig duft. Engangsblomstrende.
Når man begynner med roser er det ofte de "vanlige" rosene man starter med. Ingrid Bergmann, Peace og Queen Elisabeth. Jeg har dem alle sammen og det var de første jeg kjøpte da jeg forsøkte meg "igjen" med roser i hagen.

Så, når man blir besatt, blir det å finne nye rosetyper som passer inn i hagen. Trigge herdighetssoner, fargesammensetninger osv. Det siste har ikke jeg begynt helt med ennå - bortsett fra noen. Fortsatt "safer" jeg. Blant annet med herdighetssoner. Det er kaldt hos oss og det må jeg ta hensyn til.

Det vakreste jeg vet er de rosa - og mange av de rosene jeg har kjøpt er rosa. Eller det som på engelsk kalles "blush pink" - altså den lyserosa.  Allikevel vil jeg begynne med en annen type - en klatrerose, en rambler - som er ny i hagen i år. Ikke mindre enn tre har jeg begynt med. En ved kirsebærtreet og to som venter på en rosebue! De dufter, er utrolig vakre og tåler en støyt. Eksemplaret jeg har bilde av er fra Trädgårdsforeningen i Göteborg. Den de hadde der var 4-5 meter høy og hadde akkurat begynt å blomstre. De sies at de kan bli opptil 10 meter på de beste plassene i landet.  Min er nyplantet og har ikke begynt å blomstre ennå - men jeg gleder meg til den virkelig har utviklet seg og begynt å blomstre for alvor. Da er det ikke sikkert at jeg kan dra på ferie i juli igjen!

1 kommentar:

Else Anthonisen sa...

et flott eksemplar av Rosa Helena i en hage i Stavern idag :den hang over et gelender og ned i en trapp.det var et syn .Så vakker!!!