onsdag 15. juni 2011

Mindfullness

image I den verden vi bor, med stor velstand og materialisme, er det utviklet teknikker for å kunne rekreere – slappe av!

Jeg visste ikke at det jeg gjorde, når jeg tok på meg arbeidsklær  og gikk ut i haven med hakke og spade, hadde et navn. Det kalles mindfullness – og mitt eget ord på det er å gå ut å tømme hjernen.

Det er akkurat det som skjer når jeg går rundt og titter. Klipper, luker, planlegger.
I dag passet det spesielt bra med en ny rose å grave ned – selv om det regnet. Det sies at hagefolk blir gamle. Kanskje ikke så rart hvis “hjernen er på plass”, kroppen er i balanse samt ørlite flaks sånn fysisk sett…

7 kommentarer:

Helene Orskaug sa...

Ha ha! Du sier noe:o) Vi satser på at vi bli gamle, så mye frisk luft som vi får, samtidig som vi får tømt hjernen, blodtrykket synker..og sist men ikke minst..vi får mosjon, og det er bra for hjertet og psyken:o)

Go'natt fra meg!
Heleneklem

Ungersvenden sa...

Hej

... og ikke mindst, så higer vi efter forår, hver gang det er vinter. En livslyst.

- Ungersvenden

mona.z sa...

Ja, herlig rekreasjon å drive med hagearbeid. Jeg har mye rekreasjon som venter;) Det dårlige været har tatt hagegleden min for en stund, men er nok ikke lenge før den kommer tilbake, klem fra meg:)

Unknown sa...

Ja en glemmer tid og sted , og vi hage,,folk,,har jo evnen til og glede oss over de små ting som ingen andre ser hehe. Marit.

November- symra sa...

Kanskje det var det jeg tenkte på da jeg i lite øyeblikk av refleksjon skrev at det virker som det er noe mer enn hage, hagefolk har til felles. Håper det stemmer det med høy alder!

Kari K. sa...

Det er ikke sikkert vi bare tømmer hodet. Vi fyller det også med nye inntryk, oftest av det gode, grønne slaget.

Min Verden sa...

Takk for alle deilige kommentarer - og det er helt sant, påfyll og det å være tilstede i nuet og i sitt eget liv - det er det hagefolk er gode på. Iallefall når vi er i hagen og/evt. lengter mot vår og leser hagebøker!