torsdag 16. juli 2015

Rosa Aimable Amie - favoritt hver gang den blomstrer


 

Den er en liten tøffing - ser helt død ut hver vår - og er like levende hvert år og vakker og ven.

I år er den ekstra blomsterrik, men henger allikevel ikke med hodet. Den strutter imot meg og dufter helt vilt.

Aimable Amie er en gallicarose - som i alle fall tåler inntil sone H5 - antakelig litt mer. Den har stått hos meg siden 2010. Den er ikke så veldig stor, og egner seg godt i forkant av andre litt høyere roser. Den er ikke kravstor til jord, men blir litt finere hvis den får litt mat, litt rosegjødsel om våren og nok vann. Alle roser liker nok vann. Jeg vet at noen ikke vanner rosene sine fordi røttene skal bli dype nok, men min erfaring er at de liker vanning fra tidlig vår - og en rotbløyte eller to (tre) hvis det er tørt.

Dersom du liker duftende roser og de skal være rosa - og de moderne dør (Austin, Kordes osv.) bør du sjekke ut gallicarosene. Jeg er helt sikker på at du ikke vil angre. Hvis du vil ha blomstring utover kan du plante sammen med pioner, klematis, liljer og georginer - da vil du ha blomstring fra juni til september.

Les litt mer om rosa på Helpmefind.

2 kommentarer:

Villrose sa...

Kjempefin rose :) Jeg er veldig begeistret for gallicaroser, men har ikke denne.

Vivishagerom sa...

hei
Dette var en utrolig flott rose. Jeg like veldig godt de fylte rosene.

Klem Vivi