onsdag 12. mai 2010

Roserud?

I dag skal jeg hente roser. Det skal nok litt mer roser til for å matche de som virkelig driver med roser. Det er nok til at jeg føler meg overpriviligert. Priviligert fordi jeg har muligheten til å kjøpe roser og plassen til å plante dem. Jeg har aldri kjøpt så mange roser på en gang - og det har heller aldri vært så mye roser på Kopperud som nå.



Det handler om så mangt. Blant annet så har jeg, gjennom medlemsskapet i Norsk roseforening, lært om hvilke roser som kan passe hos meg.

Det er mange som har forsøkt seg med roser på Kopperud før, men med lite hell og det handlet om typene. Rosa rugosa har det vært i mange år og en gammel Alba-rose som vi nå tror er Minett. Ellers er alle nye - og det begynte med Hurdalsrosen som jeg fikk av en nabo.

Videre fulgte det diverse stilkroser, Ingrid Bergmann, Peace, Oueen Elisabeth - dere vet, de vanlige.

I dag skal jeg hente 33 roser, for det meste Austin-roser og historiske roser. Setene er tatt ut av bilen og alt er klappet og klart. 5 dagers fri står på tapeten og med mindre det sprutregner har jeg tenkt til å være ute i hagen, unntatt på 17. mai selvsagt. Da har jeg vel strengt tatt andre ting å drive på med.

9 kommentarer:

Dyveke sa...

Hei, nå ble jeg nesten litt misunnelig. 33 roser! Og for det meste Austin-roser (mine favoritter). Skulle virkelig ønske at jeg hadde hatt plass til så mange planter. Innkjøp av noen flere Austinroser står på planen i år, og i den anledning lurer jeg på om du har noen tips om steder med stort utvalg av disse rosene? Jeg håper ellers at du blogger litt mer om hvilke typer du har fått tak i og gjerne med bilder :)

miss marple sa...

Du verden-så heldig du er!Her planlegges også utvidelse av rosebed i år..ikke at jeg har så mange,men noen har det da blitt opp igjennom..heldigvis har alle untatt en rose overlevd vinteren så det lover bra!Noe jeg syns er litt dumt er at de fleste hagesentre har så lite utvalg av roser-det går i new dawn og andre "vanlige" typer..hmm-jakten fortsetter;)...orker liksom ikke noe medlemsskap i foreninger heller,har ikke planlagt noen overflod av dem i hagen heller,så jeg får ta det jeg finner-og akkurat nå er jeg på jakt etter en flott klatrer til en rosebue jeg har under planlegging...
Kos deg med rosene dine-gleder meg til å se resultatene;-)

Unknown sa...

Nå ble jeg veldig missunnelig hihi...
33 roser, og D.Austin .. Love It!!♥
Jeg er en stor fæn av D. Austin.. har en del Heritage og så håper jeg å få tak i Queen of Sweeden ... men det ser dessverre ut for at den ikke finnes i Norge.. *snufs*
En nyyydelig roseaften ønskes fra meg, nydelig blogg du har!! .)
Her legger jeg meg til som følger med engang :)
Klem Anki

M.E.V. foto sa...

Litt misunnelig jeg også nå... Jeg har en liste på 15 roser klar. Den skal sendes til Rosa Røyse, så snart pengeboken fylles litt opp igjen... Tre roser er imidlertid allerede bestilt fra Draglands;)

Kos deg:) God helg! Klem

Unknown sa...

Tuusen takk :)
Jeg har sendt mail, så kanskje det lar seg ordne.. ellers så får man ta bilen å kjøre (er det i Bærums område?)
Takk uansett!! .)
En fortsatt flott kveld og morgendag ønskes fra meg! :)
Klem Anki

Unknown sa...

Yesss!! Snart skal vi ta bilturen ut til hagesenteret du foreslo i dag å hente vakre Queen of Sweden.. TUUUUSEN TUSEN TAKK for at du delte dette med meg!!! Jeg er så hoppende glad nå så du aner ikke!!!!!♥♥♥♥
Tenk denne gangen hadde jeg flaks!! Jippi!!!
En herlig dag ønskes fra meg!!♥♥
Klem Anki

Mitt hvite hus sa...

Og du er heldig du... så mange roser--- ååå det kommer til å bli fint hos deg..håper du får plante vær det tar vel litt tid..

God helg og 17 mai feiring O=)

klem Kerstin

GundaM sa...

Jøsses som du satser da!!! Her i lia er det nok for kaldt og rått for roser desverre, tre stk ser ut til å ha frosset denne vinteren så nå satser jeg for fullt på skvalderkål, skogsbregne og alt det andre som naturlig kan overleve oppi her ;)

Nydelig uteplass under her, og utrolig du ikke ble tatt emd i finalerunden! Jeg lover å ikke bli med på flere slike dumme konkuranser her inne,)

Gundaklemz til deg og alle rosene der sør!

Annette Lund Andersen sa...

Det bliver da så flot når du får dem alle i blomst.

Jeg er helt misundelig på alle de dejlige roser :o)

Håber du har fået plantet dem alle, og at de giver dig mange dejlige timers fornøjelse fremover.

Ha' en dejlig aften.