mandag 29. oktober 2012

Det som er godt for edderkoppen–er godt for planten!

image Jeg bor i et gammelt hus, som jeg noen ganger har vært så fortvilet over at jeg har grått… Det har vært veldig mye å gjøre – men nå er det iallefall tett i taket og ikke så kaldt lenger. Litt har vi gjort på 20 år… 
På en annen side har det noen store fordeler…
En av fordelene er full kjeller – som vi skal forsøke å rydde ennå mer og få plass til litt andre ting. Et av rommene har jeg tatt i bruk til planterom og det er veldig gøy. En annen fordel er en giga garasje inne i huset som både er redskaps”bod”, klær/sko lagring, vinteroppbevaring av diverse krukker med og uten roser, en scooter – samt bilen min. Kjekt!

Planterommet mitt har fått et lys i taket med timer – og i vinter skal jeg kjøpe et lys til. Der har jeg alle pelargonia (som jeg forsøkte å drepe med frostjuling), noen andre planter og frøsådden fra nyåret. I midten av dette bildet er også en stikling av en rose – Duchesse de Montebello, som blomstret for første gang i år. Bildet er fra mars 2011.

I går fikk jeg endelig ryddet litt (med hjelp) og jeg begriper ikke at jeg ikke har gjort det tidligere i sommer. Bare latskap! Jeg har ikke noe å skylde på.

Uansett, nå er det litt mer ryddig – men jeg tok ikke bort edderkoppspinn og nå skal jeg fortelle hvorfor. Jeg lærte det på et program fra Italia som lagde skinker. Man tar ikke bort spinn – for det holder fluer og utøy unna… smart, ikke sant? Så mottoet må være – renslighet er en dyd, men - det som er godt for edderkoppene er godt for plantene!

2 kommentarer:

Vigdis sa...

Kjeller er flott å ha! Siden jeg ikke har drivhus, løser dette mange problemer. Men kjellereddekopper liker jeg ikke. men de bringer kanskje lykke? Det sier i alle fall mamma.

krepsemor sa...

Gamle hus gir en som regel nok å gjøre, men tak som lekker er ikke gøy! Ingenting blir så koselig som nyoppussede gamle hus, for de har sjel!
Planterommet kommer du til å kose deg skikkelig med til våren, om du sår stauder og sommerblomster! Det er veldig givende :) Overvintringsplantene har det bra der, kan jeg tenke meg!