mandag 3. januar 2011

Blomsterkister - hva er det jeg gleder meg til?

Vel, for meg handler vinter om å overlever og å komme igjennom uten større dikkedarier. Noen dikkedarier blir det - men jeg er ei sommerjente. Har alltid vært det. Elsker å tusle barbeint i gresset, plukke hvitveis... Jeg har aldri vært kjempefan av å gå på ski, men jeg har iallefall kommet så langt at jeg har kjøpt noen helt greie, som det går an å bruke. 
Når det er sagt....

Det er snart vår - om to måneder er det mars og jeg kan nesten ikke vente til det spirer i kistene mine. To stykker fikk jeg husbonden til å lage. 12 sekker jord til hver :)))) Gærne kvinnfolk! Jepp! I kistene har jeg ca. 120 revebjeller (forskjellige typer) - og i den andre har jeg høstsådd stauder. 

Kistene ble laget av gamle materialer og kostet ingenting. Duk i bunn - og kisten holdes på plass av jorda. Disse står litt i bakhagen - jeg har jo plass nok og forhåpentligvis får de sol nok. Litt langt unna vann - men det får bare gå. Jeg får dra slanger og bære kanner. Det gjør ingenting. 

Da jeg oppdaget hagen - hagearbeidet, for noen år siden, så oppdaget jeg at det å drive med hage, det handler om å ha en plan for livet - noe å se frem til. De første spirer, løker, liljebiller, ugress... det tar aldri slutt og på en måte er hagearbeid som selve livet. Fordi, så lenge det er håp - så lenge det er noe å se frem til, så er det liv og livet fortsetter og går videre og vi har noe å strekke oss etter, noe å glede oss til.

Er det ikke spennende hvordan det går? Det synes iallefall jeg - og jeg gleeeeeeeder meg!

2 kommentarer:

lavendel mio sa...

Hei
Godt nyttår!!

Dette ser såå spennende ut, gleder meg til å se resultatet:)
Det klør i fingrene her også, har vert nede i kjelleren og vannet forsiktig pellitser og fuksiaene mine:)Takk for koselig bloggeår, gleder meg til å følge deg i 2011.
Ønsker deg en fin uke, klem Hanne

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei på deg og riktig godt nyttår!
Åhh- som vi ser frem til våren og hagegøy! Litt tidlig å gå amok, men lov til å glede seg:)
Klem