tirsdag 11. januar 2011

Steder å lengte tilbake til

Når jula er over begynner jeg å vente på våren. Det var annerledes når jeg bodde på "vei til sørlandet". Det er over 20 år siden. Der kom våren iallefall i begynnelsen av mars. Da dryppet det fra tak og 2rant vann i veien. Syklene kom ut og klærne ble litt lettere. Her begynner våren 2-3 uker senere enn den gjør i Langesundsområdet. Bare fra Oslofjorden og opp til oss i høyden kan det skille med 1-2 uker. For ikke å snakke om i Drøbak. Jeg pleier å snike meg rundt i Drøbak å se på magnoliaen, sneklokker og perleblomster rundt hjørner i bitte små haver. Vi er ikke så høyt, men høyt nok til at det tar bittelitt lengre tid. Jeg kom til å tenke på dette da jeg leste bloggen "Livet i Fattighuset" i går.



Ett av stedene jeg lengter etter i Norge er sørlandet - både sørlandet som fenomen og konkrete steder. Mannen min har familie i Mandal og jeg har gode barndomsminner fra Arendal og Tromøya. Fantastiske steder uansett hvor man er. Ferieturen til Lindesnes for noen år siden kan vi gjøre igjen og på veien passerte vi dette fantastiske huset rett utenfor Mandal. Hagearbeid har litt andre forutsetninger "nedover der". Allikevel er det sannsynligvis andre utfordringer som vind og saltvann. Ingen blir helt fornøyd :) Det er vanskelig med have og hva som passer hvor. For eksempel orker jeg ikke å kjøpe en Magnolia for å se den dø, sakte men sikkert. Man må finne det som passer der en er og forsøke å vente på våren i realistisk tempo. Når det blir for galt, så får man ta seg en tur til mildere strøk - ned til fjorden, 3-4 km unna.

Ingen kommentarer: