fredag 13. mai 2011

En rose etter mitt hjerte!

Jeg har aldri likt Rosa Rugosa - før jeg begynte å lese om roser. Det viser seg jo at det er vanvittig mange typer og de fleste er herdige, tåler mye og blomstrer villig, uten mye sykdom. Det er noe annet enn de stilkrosene jeg begynte med, som har dødd - en etter en...

Så er det denne Rugosaen, som etter hvert viste seg å være en Gallica rose... og det er jo noe helt annet enn en Rugosa...



Dette er en Rosa Mundi og den står på handlelista. Jeg har lest et sted at denne kan være en sport av Apotekerrosen, men det vet jeg ikke mye om... Vakker er den iallefall!

5 kommentarer:

lavendel mio sa...

Nydelig rose...denne skal på min handleliste:) Jeg har miste sååå mange roser, så nå skal jeg satse på gode sterke sorter:)
Ha en fin helg, klem Hanne

Møkster Bu- sa...

Bra med tips rundt hardføre roser. Har heller ikke hatt så stor suksess der...
Mona.

Villrose sa...

Visst er det en stripete mutasjon av Apotekerrosen...
Jeg blir i godt humør hver gang jeg passerer den. Må-ha!

Pionspion sa...

Her i hagen er det dessverre også noen roser som ikke har tålt vinterkulda. Min nydelige hekk med rynkerosen Moje Hammerberg er imidlertid helt uberørt:-) Har også en nydelig Rosa Mundi som nå kommer med mange nye skudd og friske grønne blader. Anbefaler begge sortene på det varmeste!:-)

Helen sa...

Hei Hanne og takk for hyggelig kommentar! Du er nok for flink til å luke dersom du må kjøpe nye marikåper. Du nevner malurt, og de er absolutt en av mine favoritter. Venninnen din har rett i at de er i slekt med burot, men mye penere. Det er mange forskjellige malurt, men jeg synes ikke de som formerer seg med frø er plagsomt villige. Jeg kan imidlertid forstå de som vil unngå de med rotutløpere.