mandag 30. mai 2011

Namdalsrose? Jeg trenger hjelp av rosekjennere!

Denne har jeg fått et rotskudd av i dag. Den står i en gammel have. Blir ca. 1 meter eller litt over. Deilig og ganske sterk duft, blomstrer nå (her på Østlandet) og har skarpe torner. Etter det jeg har funnet ut kan det være en Namdalsrose. Jeg tror (og håper) på det.

Hvis det er en Namdalsrose kan den helt sikkert stå litt for seg selv i plenen. Noen som vet noe mer? Den finnes ikke i mitt eminente oppslagsverk i tre bind - eller i andre oppslagsverk jeg har.

4 kommentarer:

lavendel mio sa...

Vi lurer på det samme ser jeg.
Jeg fikk avlegger etter min mormor i Namsos, den er veldig gammel, hun hadde den i plenen, den sprer seg veldig i bed, min blomstrer snart, jeg tror den heter Namdalsrosen, men har tenkt å forske mere på den:)
Ha en fin uke, klem Hanne

Katarina sa...

Jag har den rosen - fast jag kallar den William's Double Yellow. Men i Norge kallas den Namdalsrose, enligt Help me find. (http://www.helpmefind.com/rose/pl.php?n=6584)

Det kan nog vara den - men svårt att se innan blomman är utslagen.

Elisabeth sa...

Rosekjenner kan jeg ikke påstå at jeg er, så her melder jeg pass. Men den var utrolig vakker, det er sikkert!!

Anonym sa...

Dette er ei Namdalsrose ja. Har en selv, den er nå tre år og står full av knupper. Blomstrene lukter nydelig og selve rosa er veldig hardfør, bor i Oppland selv (H7/H8 sone. Den står i eget bed sammen med andre roser med bark inmellom, ser ut til å trives, den har vokst til ca 3 ganger størrelse på 3 år. Buskrose, ikke veldig høy, men vid og dekkende. Anbefales på det varmeste!