søndag 8. januar 2012

Gjensyn med Oktoberbergknapp

image Denne fikk jeg av min gode venninne som ikke ville ha den med seg når hun flyttet. Jeg kunne visst bare fått en bit – for den har blitt diger bare på to sesonger her.

Den er ganske unnselig gjennom sommeren og kan godt stå blant høye sommerblomster, stauder.

Når de er ferdige kommer denne – og det til gangs.
Den var veldig vakker i år og det trengte jeg. Det var ikke mye som var stas i hagen sånn ut i september – for å si det mildt.

Oktoberbergknapp – kalles også Oktoberrose, og det med rette. Den blomstrer helt til frosten kommer. Det er en fryd å ha den i hagen – og kjenner du noen som har, skal du bare stjele en stikling. Den setter røtter i vann.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja virkelig undervurdert den der.

Gyldenlakk - hage og pusterom sa...

Denne er jeg også veldig glad i ! Fikk egentlig nå inspirasjon til å lage litt mer ut av et "oktoberbed". Jeg har plantet noen Gentiana sino-ornata ’Borge’ sammen med denne, så de blomstrer omkapp i oktober. Til frosten kommer og vel så det. Kanskje tenke flere sentblomstrende?