søndag 13. mai 2012

Lavendel til pioner–tips

[DSC_0086[5].jpg] Jeg har i årevis plantet lavendel. Dusinvis… og det er ikke tøys. De fleste har dødd… helt til jeg lærte noen tips for noen år siden.

For det første er det også herdig-hetssoner på lavendel. Sommerfugl lavendel er ikke vinterherdig her.
Hidcote og Angustifolia er vinterherdige her hos meg. Dessuten – hvis jeg planter i sand blir de mer vinterherdige – og dersom jeg planter dypt nok blir de fine busker også. Så fikk jeg nærmest en eurekaopplevelse i tillegg til dette, her om dagen. Jeg har brukt mengder av torvjord/plantejord og kukompost i hagen min de siste årene. Det er ikke nødvendigvis så bra for lavendel. Det er visst for surt – og egentlig er det logisk når man tenker hvordan lavendel vokser og hvor de blir digre. Det er jo i Italia med kalkstein og tørre forhold.

Jeg har derfor invistert i en sekk med skjellsand – fra Felleskjøpet. Blandet med vanlig sand, toppet med hagekompost. Ingen torv – ingen sure ting rundt lavendelen. Så får vi se da til neste år om det har vært vellykket. Det må jo en vinter til for å vurdere. Det skal iallefall ikke stå vann rundt dem – og litt kalk i ny og ne vil de få fra skjellene. Næring skulle de få fra komposten, så nå har jeg iallefall plantet etter alle kunstens regler – og hagegalskapen er komplett! Hvis jeg er heldig får jeg flotte lavendel til pionene mine. Den som venter får se.

3 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Dette må jeg prøve også. Jeg har har Lavendel noen år, så dør dem. Takk for at du deler tips og råd!

Ha en fin kveld. Klem

Sunniva sa...

Takk for tips!Det var en super måte å plante lavendel på. Det skal jeg prøve. Mine står også bare i noen år før de dør, i fjor skyldte jeg på den kalde vinteren, men det kan jeg ikke gjøre i år:-)
Ha en fin kveld :-)

Underberget sa...

Tusen takk for dette tipset Hanne! Blogging er virkelig en suveren måte å dele erfaringer på:-) Nå skjønner jeg hvorfor de lavendelene jeg plantet langs husveggen har overlevd, mes de i hovedbedet ser ut til å ha dødd i vinter. Har du prøvd å ta stiklinger av lavendel?? Jeg prøvde i fjor, men ikke alle ble vellykket.