tirsdag 27. mai 2008

Deilige dager... og utfordring (dette er laaangt)

Husker dere tønna? Tønna skulle egentlig bli en vanntønne som skulle stå vedsiden av vaskevannsfatet. Det ble det ikke noe av. Den var lekk som en sil og det hjalp ikke at vi hadde den i låvebrønnen. Litt tettere ble den, men fikk en fremtid som rosetønne istedenfor. En flott Flammentanz er plantet. Tønnen er en ekte sherrytønne som må ha stått i kjelleren siden de sluttet å fyre med koks og det er lenge siden :) Nå er den min.

Do you remember this? To day, I show you some more pictures from my garden. New plant field for blue plants, and a challenge, which is too long to translate. I have to move some of my plants too give space for all my Dahlias. I have about 20 and they need some space. We have great weather and I enjoy my life a lot.





Nå er det deilig dere? Vel, det er iallefall fint for oss langs Oslofjorden. I dag var jeg skikkelig uttafor. Følte meg helt pyton og ble hjemme fra jobben. Har ikke gjort noe... Er litt usikker på hva det var som slo meg ut - kanskje pollen... ikke godt å si.



Fikk en liten oppmuntring i posten! Hadde bestilt da og denne boken gjelder heller ikke "ikke kjøpe nye bøker våren". Dette er for det første faglitteratur om roser og faglitteratur er unntatt! Det jeg kan kjøpe er nemlig faglitteratur, 50% salg på mamutpris og ekstreme tilbud... ;) Det hører med at det er et selvpålagt kjøpeforbud da mengden med uleste romaner hopet seg opp. Nå leser jeg "Kompani Orheim", som er en pocketbok og derfor også unntatt, men jeg lånte "Mannen som elsket Yngve" av en kollega og måtte lese neste bok med en gang. Det er en av mine mange "mania". I dag har jeg lest siste pocket av Sønnavind. Leser litt lett innimellom - dvs. "Kompani Orheim" er også lett, men helt annet tema. "Mannen som elsket Yngve" var helt fantastisk.



Jeg flikker og ordner litt i hagen. Dvs. i dag har jeg ikke gjort noe - bare vært ute og luftet meg litt og tittet. I går gravde jeg et nytt blått bed, vannet og planla for neste år :) Må grave opp staudebedet til høsten. Det er rotete i år. Flyttet et par av staudene og en hvit georgine må fylle hullet i sommer. Flyttet tre roser til det nye rosebedet og mangler plass til to Peaceroser. Gudene vet hvor de skal få en plass. Dessuten har jeg en malplassert staude som jeg kanskje må gi bort til trengende. Trenger hele det store bedet til Georginene mine.



Da jeg kom hjem fra jobben i går var Bamse borte. Han hadde stått i løpestrengen og vaieren hadde røket. Jeg liker ikke å gå fra ham en hel dag, men farmor og farfar er på tur, så da må det bare bli sånn. Vel, han hadde dratt avgårde med hele lina si og gått til naboen. Han hadde tatt tak i Bamse og bundet ham. Han hadde vært der i flere timer og fått både elgkjøtt og vann :) Godt man har gode naboer! Etter den opplevelsen sov han i mange timer :) Pjusken var ikke mange meter unna. Ser ut som om jeg har trent til rådyrjakta ;)



Mannen mumlet noe om at han skulle ta plenen i morgen. Det håper jeg. Akkurat nå ser plenen helt umulig ut med all løvetannen. Det ser skikkelig rotete ut, men jeg vet det blir bedre når den er ferdig avblomstret. Det er jo bare en kort periode.

Ha en fin uke og husk at vi har bloggtreff på Ramme gaard til lørdag.

Helt til slutt nok en utfordring:

Denne har jeg fått fra mitt "bloggidol" Lisbeth og hennes lille verden. Jeg digger det hun setter sammen rett og slett - så vet dere det!


Lovar du att vara ärlig? Jepp

Du heter: Hanne

Smeknamn: Har ikke så mange offentlige i allefall..

Låt just nu: Tv i bakgrunnen. Jeg gnåler på en låt i hodet, men jeg vet ikke navnet
på den (datteren min sin musikk - plagsom). Radio.

Om du röker: He he ingen kommentar (velger å beholde Lisbeth sitt svar)

Beroende av: Kaffe, cola light, bøker

Vad tror folk om dig: at jeg er skikkelig og ryddig

Stämmer det: de som kjenner meg vet bedre

Vad får du oftast dina komplimanger från: Mannen min, venner, kollegaer

Brukar du skratta för dig själv: Ja :)

Vad står det i ditt senaste inkomna SMS: Kan du ringe meg så fort du får beskjeden.
(jeg er skikkelig dårlig på mobiltelefon - kan ikke stole på at jeg får beskjeden;))

”Vilken är din favoritmålning: Van Gohg - Sunflowers (ikke spesielt orginalt)

Vart bor du: Frogn

Trivs du där: Ja, nå så. Hata det de to første årene... - men mannen vant :)

Vad har du för mobil operatör: Telenor og Ventelo. To telefoner som jeg ikke svarer på.

Är du allergisk mot något: Ja og det er skikkelig irriterende!

Har du haft sex idag: nei, det kan jeg ikke svare på. Det er altfor mange kollegaer og familie som leser denne bloggen. Selvfølgelig ikke, svarer jeg (for sikkerhetsskyhld)

Nästa mål i ditt liv: Å fortsette på Høyskolen, ta noen fler studiepoeng.

Hur svarar du i mobil: Dette er telefonsvareren til ........ vennligst legg igjen en beskjed etter pipetonene. Unntaksvis; "Hallo".

Vem ringde du senast idag: Har ikke ringt noen i dag!

Vad sa den du prata senast med i telefon: Eee - læreren til datteren! Han minnet oss på foreldresamtale i dag.

Antal sömntimmar inatt: 7

Sov du ensam: Nei

Brukar du komma i tid: Jeg forsøker, men det hender at jeg er ute i siste liten

När mår du bra: Når jeg sitter på veranda eller på reise med familien

När blev du fotad senast: Nei, det aner jeg ikke...?

Vanligaste färger på dina kläder: svart

Vad tycker du om fötter: eeee - har aldri tenkt på det før nå. Mange har ekle tær.

Är du smart: Så jeg greier meg iallefall

Vem/Vilka saknar du just nu: Min niese og min nevø, som jeg ikke har sett på aldri så lenge.

Favorit dryck på morgonen: Kaffe - kaffe - kaffe, så vann

Är du blyg: Ja, men det er bare i spesielle settinger

Sysslar du med någon sport: Jeg liker å si at jeg går på treningssenter, men sannheten er at jeg går altfor sjeldent. (mandag Beathe :))

Vill du hellre ha mail än brev: Nei!

Tror du på kärleken i första ögonkastet: Ja jøss. Har opplevd det jeg :)

Har du spytt offentligt: Ja

Vem/vilka har betytt mest i ditt liv: Det er mange og jeg har trengt dem alle :)

Är du nöjd med ditt liv: Ja, det meste av tiden iallefall.

Om inte, vad vill du ändra på: Jeg skulle ha trena mer og gått ned endel kilo!

Är du bortskämd: Både ja og nei. Jeg har vært heldig også også har jeg gjort noen gode valg.

Tycker du denna utmaning är meningslös? Ja fullstendig meningsløs, morsom og litt slitsom :)


Jeg sender den videre til:

Torunn
Tone (kom igjen)
Lykkelene
Eva
Trine

... og dere må sende videre til fem og selv om det kan føles som et press, så er det bare gøy og helt frivillig :) Lykke til.

5 kommentarer:

Tone sa...

Herregud nå lo jeg av deg og rådyrjakta!
Du lurer ikke meg, du finner garantert plass til to peaceroser, du får bare mannen til å grave et sted du peker.
Og hvordan kan dere ha en plen som er for lang, dere som har en sånn robot som suser rundt på plena døgnet rundt?
Vennligst ikke vær sjuk i morra, for da skal jeg være på jobben hele dagen.!!
Har bakt en stor kake til avslutning imorra, vært på matforsk på dugnads-smaking. Luka, vanna...sånne ting...

Evami sa...

Tar utfordringa di jeg,men ikke akurat nå...Du får beskjed når det er gjort:)

Så søtt det bilde av dine to utslåtte dyr:) Trodde katta var en sau først jeg....

Den tønna di,kunne jeg godt tenkt meg selv,for den er så fin... OG du med alle rosene dine,helt underbart..
Har vært og kjøpt meg noen salvier jeg som pynter opp foran trappa istedet for avblomstra tulipaner....

Skulle tatt opp boka mi,men bokstave liksom svømmer foran øynene mine fortida.. Men det blir nok når minsten er ferdig med tann-styret....

Sov søtt min venn:) Klem Eva

Anonym sa...

Hei, jeg bare stikker hodet innom for å si at du er da for lengst på lista med denne bloggen ;)
Du tipset meg for noen uker siden :) Hyggelig å høre at du setter pris på liste-siden. Jeg er forresten innom bloggen din jevnlig, men jeg er ikke den ivrigeste på å kommentere desverre.

Anonym sa...

*knis*
er visst litt treig i nøtta jeg... Nå først skjønte jeg hva du mente, du er nå stokket om på rett liste ;)

Torunn sa...

Hellu.... nettopp kommet fra en venninne med masse vin å by på jeg, så den utfotrdringen tar jeg i morgen om det er ok ? :-)
NNeste bloggytreff blir uten bil.......ovarnatte hos meg se .-)