tirsdag 5. juli 2011

Når det vakre ikke kan beskrives med ord–men må oppleves!

imageDette er et eksempel på det. Min “Rosa Celestial” som ble plantet i fjor – spist ned av råbukken, men som i år viser seg fra en side jeg ikke trodde var mulig. Den har overlevd en kald, kald vinter og er ikke skadet i det hele tatt! Den er absolutt vakker, sunn og frisk!
“Rosa Celestial” er en Alba-rose og en historisk rose. Den er hardfør (H6) og blir stor. Da jeg så hvor vakker den var, kjøpte jeg to til som er platet som en beskyttelse mot frost linja inn i hagen. Der står forresten også en “Finlands hvita ros”. Den blomstrer bare en gang – og hvor lenge det blir er jeg usikker på. Roseexperten sier også at denne rosen egner seg for Trønderklima og tåler fuktig kystklima. Den er nesten for god til å være sann!  Dette er til ære for Marit – Miamor, bortsett fra at hun ikke trenger tips om trønderroser, selv om hun er fra trønderlag… Siden Marit trenger tips om en rosa rose, som blir ca. 1,4 og bor utenfor Bergen går utfordringen videre til alle dere der ute. Hva burde Marit velge? Jeg har foreslått Austins Mary Rose – eller Madam Boll (Comte du Cambord). Kanskje “Dronningen av Danmark”? Noen andre?

1 kommentar:

Kari K. sa...

Godt at skjønnheten tåler både rådyr og minusgrader.