torsdag 26. juli 2012

Liljer–noen av mine erfaringer.

image Jeg har omtrent 11-12 forskjellige typer liljer. De første begynner i juni og de siste litt utpå høsten, august til september! I fjor var de veldig stygge – alle unntatt brannliljene.

Brannliljene er de gamle liljene som har stått på gården.
Sesongen i fjor var bløt, veldig bløt og det liker de ikke. Jeg trodde flere rett og slett var tapt. Det var de ikke – for i år har de vært veldig, veldig fine. Jeg har plantet dem sammen med pioner, andre sammen med stauder og roser og stauder. Det passer alle steder. Så lenge det ikke er for vått.

De har også blomstret lenge på grunn av det kalde været. Det jeg synes er vanskelig er å finne høyden på dem. Noen blir mye lengre enn de “skal” og andre blir kortere. Det må vel være slik at jeg må flytte disse også etter høyde – men dersom de flyttes er det ikke sikkert de blir samme høyden der… Jordforhold er også viktig for liljer.

De siste årene har jeg også begynt å gjødsle disse mer systematisk. De som er heldige får også kukompost på høsten – og det liker de godt. Liljer er en favoritt i hagen. Helt siden jeg var liten har jeg likt liljer!

Jeg sliter litt med liljebiller – men jeg har god hjelp fra husbonden til å knekke dem. Jeg dreper liljer fra tidlig vår til høsten. Det er selvsagt flest i begynnelsen av sesongen. Lakkrøde og ekle og jeg kniper dem med fingrene – bryr meg ikke lenger. Liljebillene skriker – men la deg ikke skremme! Hvis du slipper dem flyr de bare rett til liljene igjen! Jeg elsker liljene mine – og jeg tror det kommer til å komme flere! Jordrottene spiser dem ikke – så det er gode nyheter for de som er plaget av rotter!
image image
image image image

3 kommentarer:

Gårdsjenta sa...

Så flotte :) Jeg har også fått liljedilla :) Nå har jeg 10 stk, men ingen av de nye som har blomstra enda. VELDIG spent! :)

Har sluppet unna liljebiller også, håper det fortsetter sånn :)

Hva heter de rosa nederste? :)

Mariann sa...

Nydelige liljer! Jeg har også samlet meg noen forskjellige gjennom årene. Liljebiller har ikke vært noe stort problem her enda. Men jeg prøver å være på vakt tidlig om våren. Tror jeg fant tre stykker i år. Har lest at maurkverk som strøs på jorden under plantene, skal være effektivt.
Ha en fin helg!

Margrethe sa...

Liljer er fantastiske planter. Og jeg opplever at de trives veldig godt blant roser. Noen år er de riktblomstrende, andre mer tilbakeholdne med blomstring. Kanskje de liker å flytte på seg av og til.