torsdag 26. juli 2012

Vil du ha tips mot jordrotter?

image Det er iallefall verdt et forsøk? Ikke sant?

Min Constanse Spry ble nemlig utsatt for store jordrotteangrep i år. De har ikke spist opp røttene – bare bitt dem over… Hun var i ferd med å dø, men jeg gravde henne opp. Klippet røtter og topp og pottet henne i en rose. Der står hun og “kommer seg”! Det ser godt ut. Heldigvis hadde jeg to andre som også var utsatt for de samme rottene – men som greide seg bedre. Nevnte jeg at de har spist ca. 500 tulipaner…?
Min svigerfar har kjøpt remedier på Felleskjøpet mot jordrotter – men det ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig. De spiste uansett tulipanene deres! Tulipaner spiser de rett og slett opp! Hvis det har hjulpet hos dem, så har de bare flytta videre opp i hagen til meg! Ekle dyr som kan holde seg i skogen med rådyr og ugress!

Et nytt tips av året er rekeskall – grav ned rester etter reker der du vet rottene er  - i hullet, i området osv… Det er ikke miljøfiendtlig – det er jordforbedring og rottene skal etter sigende hate reker. Lukten som utvikles gjenstår å se – men jeg tror det fort blir til jord!

1 kommentar:

Mariann sa...

I mitt barndomshjem blir tulipanløkene spist opp hvert år. Dette var et nytt tips. Det koster jo ikke noe å prøve det ut.