tirsdag 24. juli 2012

Peace and love–mer perfekt!

image Jeg spurte mannen min forrige dagen hvilken rose han syntes er den aller peneste i hagen - og av ca. 100 roser valgte han denne.

Nå har han de siste dagene også fått stor sans for Rosa Helenea Hybrida - fordi den slynger seg rundt i kirsebærtreet, men jeg tror han fortsatt holder en knapp på denne!
“Peace” – kanskje en av de mest kjøpte rosene i verden. Den er pen – helt perfekt den også! Den har merkelig nok greid seg i hagen min, men den står i le og er flyttet flere ganger. Flere har dødd forresten!

Jeg kjøper nye og i år kjøpte jeg to for 49,90 pr. stk. Det går jo an da! “Peace” er sammen med “Queen Elisabeth” – en av de første rosene jeg kjøpte og som døde, gang på gang… det er fordi den egentlig er helt feil i min hage – derfor kjøpte jeg to til i år… Lurt? Ja! Fordi den er så peeeeen! Når jeg nå også kan mer om jord, gjødsel, klipping og stell er det noe lettere å få den til. Mye makt i kunnskap!

“Peace” ble introdusert etter 2. verdenskrig og er fortsatt en populær stilkrose. Selges i tusenvis hvert år – og like mange dør… trallala! Det er ikke verre enn å kjøpe noen Margeritter – eller andre sommerblomster. Kan like gjerne kjøpe en rose da – ikke sant? Hvis du er heldig blir den jo fin til neste år også! To har greid seg flott i år og de har fått litt ekstra stell, gjødsel og kjærlighet. Det hjelper det!

Du kan lese mer om “Peace” her. På planteguiden til NRK står det at den er H5 – men det er bare under gode vintere! Tenker jeg ville satt en knapp på H4 +.
image image Rosa “Peace”. Stilkrose H4(H5). Meilland siden 1945. Svak lukt. Gul/kremgul med røde kanter. Kraftig stilkrose dersom den trives.

1 kommentar:

Mariann sa...

Jeg hadde Peace i den forrige hagen min. De er en nydelig rose med store blomster. Foreløpig har jeg den ikke her.