tirsdag 22. april 2008

DER VAR JEG IGANG :-)

Jeg gikk tidlig fra jobben i dag. Etter å ha slettet hele mailboksen fant jeg ut at da var det bare å pakke sammen å dra. Klokka var tre - så det var greit nok.

Litt ballettkjøring, også var det bare å sette igang. Frem med alle georginer - 17 i tallet, den 18. på vei. 18 georginer er ikke mange for de som virkelig driver med dette. Jeg tar litt etterhvert. De har hatt det fint i potetkjelleren selv om de ser helt fullstendig døde ut. Det var allerede mange små, lysegrønne øyne på de skrukkete knollene.



De får plass inne i garasjen. Vi har dobbel lastebilgarasje inne i huset. Det er praktisk til mye, blant annet alle krukkene min med roser som ikke tåler min vinter, hagemøbler, en vev, en tilhenger, diverse redskaper, en gammel symaskin, et piano, noen bord, skjøteledninger, skøyter m.m.

Link til Grønn gleder om nybegynnerkurs georginer

Så har vi begynt på det som skal bli et rosebed på forsiden av huset. DET gleder jeg meg til. Jeg har bestilt 2 New Dawn og 1 Flammentanz. Må ha noe som tåler litt skygge da det ligger på Østveggen. 6 klematisk skal presses ned her. Først må bedet graves ut, veggen males og vi må lage klatrevegg og murkant.

Til slutt noen stemningsbilder fra hagen. Her er fra et nytt bed vi lagde i fjor. I fjellet var det en revne. Den tømte vi for allskens rare ting og her har jeg plantet keiserkroner, tulipaner, allium, pinseliljer, ruteliljer, et par lavendel, to roser og en eføy. Utrolig hva jeg fikk plass til. Foreløpig er det bare noen få noen tupper der, men keiserkronene har kommet ganske langt. Jeg håper de klarer seg der. De sto tidligere litt mer utsatt og de frøys ned nesten hvert år. Ble lite blomster. Her krysser vi fingrene.


Under løvet, midt i bildet - der kommer kanskje en Madonnalilje.... *sukk* jeg gleder meg så.

Mens jeg ventet på bærehjelp til krakken tok jeg vekk alle teglsteinene som jeg hadde et forsøk med i fjor, et mislykket sådann og de skulle vekk. Samt en ufyselig grønn plastkant som jeg også hadde et forsøk med. Kveka vokser bare rundt og blir ennå verre å få tak i. Bort - bort - bort. I morgen skal det rufses og lukes her. Fylle på jord og gjødsle - det blir fint!

6 kommentarer:

Villa Luftslottet sa...

Tenk når alt står i full blomst...det kommer til å bli nydelig:)Blir litt ...sukk... misunnelig når noen får det til å spire og gro år etter år:)Jeg er dessverre helt umulig når det kommer til planter, og alt som trenger jord for å gro, men jeg gjør noen nye spede forsøk hvert år...kanskje det blir til slutt da;)

Evami sa...

Så koselig med så mye blomster:) Blir så inspirert jeg... Får lyst til å ordne og styre.. Men har en mistanke om at jeg kommer til å glemme å vanne og luke..Har satt ut mine første blomsterløker jeg,i krukke og venter spent på at tulipanene skal åpne seg,,,,,

Så mange nye navn på blomster,men jeg oppdager jo så mye nytt... Lærer litt av deg også vet du:)

UTfordingen er gøy,tenker mønster jeg nå..... Artig å tenke litt utafor min normale tankegang:)

Regner med at frøkna di kosa seg på ballett:) HA en fin kveld:) Klem Eva som sitter foran Mac`en og blogger og ser Csi... FOr tv`n er opptatt med Liverpool Chelsea

Livy sa...

Heisann!
Tusen takk for hilsen i bloggen min:-) Så fin blog du har også, har kost meg masse her jeg nå!

Skulle ønske jeg hadde like grønne fingre som deg - her kommer det til å bli superlekkert i sommer!

Ønsker deg en fin uke videre!
*klem*

Tone sa...

Hanne - det kommer til å bli kjempefint ved siden av trappa di med det bedet. Har du bestemt deg for hvilken farge du skal ha på klematisen?

Kan jeg sette Dhalia i jorda nå? Det må jeg huske å spørre deg om i morra.

Lars har spadd opp rundt frukttrærne i dag, og jobba mer på boden bak garasjen.
Jeg har strøket fjorten skjorter. Hurra. Love it....

Min Verden sa...

Tone! Du må ikke sette Dahlia ut nå. Skal i potte et lunt, lyst og helt frostfritt sted. De må ikke plantes ut før 17. mai og etter det bare når du er helt sikker på at det ikke kommer mer frost. Jeg planter etter 20.mai. De får forhåndsdriving i garasjen :-)

Magdalena sa...

Fikk lyst å komme for å hjelpe til, såg så koselig ut... mim mamma drev påmed georginer ialle år. nå har hun gått over til noen røde blomster, og setter "knoller " i jorden på våren, de også må tas oppp på høsten. Blomstene kalles for Skaugum, men vet ikke om det er et lokalt navn. Selv har eg hagen ganske klar, har grønnsakshagen igjen, men venter til etter 17 mai me då sette noe der. Du har mange flotte krukker, og teglstein er sååååå bra.... klem, og lykke til;)