fredag 15. april 2011

Klematis i hagen. Hvor kan du finne informasjon og inspirasjon?

Klematis er blitt en veldig populær plante, både i eldre hager og nye hager. Mange ønsker seg forskjellige typer og i de romantisk hagene er de et kjent, kjært og helt nødvendig innslag vil jeg si.

Jeg har ikke mange klematis. Bare en 6-7 stykker. Noen overvintrer i garasjen på grunn av litt for lav herdighet. De blir flotte allikevel - men ikke så store som de som står i bakken. 

Det jeg har lært meg til om klematis er at de trenger noe tid på å vokse seg store. Dessuten skal de stelles litt pent med, gjødsles og klippes riktig. Ikke minst det siste. Det er også forskjeller på herdighet på klematis - som det er for de fleste planter og vi må ikke glemme at vi bor i Norge ;)

Jeg har, i tillegg til bøker, en spesiell side jeg oppsøker når jeg skal finne ut mer om klematis og det er sidene til Finn Rosholm. Det du ikke finner her er ikke verdt å vite tror jeg. Det er flotte bilder og mye letfattelig informasjon. Lenke til siden hans finner du her.

3 kommentarer:

mona.z sa...

Klematis er litt dill med, men har da fått til noen prakteksemplarer. Nå har jeg klippet ned en som ikke var så villig, så får se til sommeren om det var det riktige. Takker for enda et flott tips om god hageside, klem fra meg:)

krepsemor sa...

Den siden har jeg også oppdaget! Jeg husker aldri hvordan de forskjellige skal beskjæres, tid på året osv. Jeg har 3 stykker, og de er ganske små enda. Kjøpte to på Plantasjen i fjor som skulle være blå, men som ble hvite! Vi har hvitt hus, så det passet jo utrolig dårlig, kan du si! Nå får de klatre i gulltujaen min =)
Ha ei fin påskefeiring!

Gyldenlakk - hage og pusterom sa...

Klematis er fine, har en trofast Alpina, og noen som har kommet og gått. Plantet en i høst som skal få klatre i forsythia når den er avblomstret. Supert med tips om tips-sider! Og kjempefint innlegg om deg og hagegalskapen i lokalavisa !!! Nei, nå er det ut i solen igjen. Rake gresset står på planen.