mandag 28. juli 2008

Jeg elsker denne sommeren - så langt!

Mamma hadde i alle år noen vanvittig flotte georginer. Hun ga opp etter at brunsneglene kom. Georginer er en av favorittplantene til det ekle krypet. Hun greide iallefall å lære meg å ha georginer og jeg har alltid synes at de er kjempeflotte. Store og fine! Litt jobb er det - men pytt og pytt. Hver vår planter jeg ut og graver opp om høsten etter første frosten. Noen av røttene begynner å bli virkelig store.

Georginene i fjor var veldig høye, men begynte ikke å blomstre før etter midten av august. I år har de allerede blomstret en stund - ialle fall de minste. De store kommer i full fart i denne varmen.

Det er ingen gamle georginer her på gården. Alle er nye - unntatt denne rosa som jeg har arvet etter en venninne av svigermor. Bildet er litt uskarpt, men jeg bruker det allikevel.



En av mine favoritter i år er denne Queen Elisabeth rosen. Jeg trodde den var død i garasjen i vinter. Jeg satt den allikevel ut og gjødslet og ga den ny jord og sendte alle gode tanker! Jammen kommer den ikke. Store blomster - ikke så mange, men desto penere de som er.



Her har dere masePjusken. Han maser og maser og mjauer og mjauer. Her på dette bildet ville han ha stolen min på verandaen, en av hans (og min) favorittplasser. Heldigvis er jeg større enn ham og kan hive ham ned ;)

10 kommentarer:

♥ H@rmoni ♥ sa...

Georginer er utrolig flotte i all slags varianter! :O)

♥ H@rmoni ♥ sa...

Ja sånn er det!! Må være som spillegalskap..
Skulle bare en snartur innom ,men har sittet med Pcèn en stund nå.. Skulle vært i seng, men du vet -kan ikkje sove bort sumarnatta!!;O)

liven sa...

Flotte georginer!!
Mine røde(??) blomstrer som bare det!! Får barevåge seg at de var rød og ikke rosa.........
nydelig rosa rose også ...........skal snart ta litt hagebilder jeg også!!
Ja vi drev visst litt tankeoverføring i går vi:O)

Ha en flott dag:O)

Frida sa...

Det var ju tur att det mesta regnet kom när ni satt i bilen. Vilka fina blommor du visar, lycka till med kransen!
Kram Frida

Mitt hvite hus sa...

Georginer er blomster som minner meg om min barndom. Min mor hadde sånne i hagen sin. De er nydelige :=)

He he godt at du står i mot "mase pusen " . Ikke la han vinne godstolen . Hi hi.
Herlig bilde av han:=)

Kos deg videre. Sommerklem Kerstin

Jonna sa...

Nydelig rose!
Og den fargekombinasjonen på georginen er årsaken til at jeg valgte å prøve meg på dem i år.
Har 2 stk som sliter litt, men de får komme inn i vinter og få nytt voksested til neste år, så får vi se- lykkes man som du har gjort er det absolutt verdt jobben!

Vakkert Liv sa...

Georginer er kjempeflotte.
Sitter og venter på at Peace rosene mine (som jeg har arva etter oldemor) skal komme opp snart. Tror jeg har beskåret dem vel mye denne gangen :)

Vakkert Liv sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
sa...

Hahaha!! :-D "Hesteutstyr" ja... Kan sikkert finne diverse varianter av det og, selvom jeg aldri hadde trodd det... utrolig mye rart der ute, det skal nå være sikkert og visst :-) Godt med en god latter da!

Ha en fantastisk sommer videre ;-)

Minime sa...

Er tilbake fra Sverige. Vi har hatt helt utrolig flott vær hele tiden. Sola og bada. Unga elsker vann. Jeg har stryki på bilde på puta. Det er enkelt bare du ikke gjør som meg, bruker feil papir imellom strykejernet og bildet. Jeg tror sjablong ikke er så dumt å prøve seg på. Jeg prøvde også det på puta. Det sjøgrønne under bildet.
Klem minime