mandag 1. august 2011

Angrep i hagen av rosesikader – og tro ikke alt du leser!

image Jeg skjønte for noen uker siden at jeg hadde angrep av rosesikader i hagen. De opptrer visst på tørre steder og i tørre somre, og skal vel egentlig ikke tåle en kald vinter. Det siste kan jeg avkrefte – da vinteren vi hadde i år var meget lang og meget kald. Rosesikadene har iallefall herdighet H5. Uansett…

Da jeg kom hjem fra ferie så man resultat av hva disse stygge insektene kan gjøre, dere ser bladene her representert ved en svært stygg “Mary Rose”. Jeg har nå, etter lengre internettstudier, skjønt at jeg har to valg:

  1. Klippe ned rosen – og dette forklarer hvorfor jeg ikke har hatt problemer før. Når alle rosene fryser ned hvert år blir det ikke rosesikader. Den situasjonen har forandret seg da jeg begynte å plante roser som tåler mitt klima, H5. Det er nettopp de mest frostherdige rosene som er hardt angrepet.
  2. Kjøpe gift – og jeg tror jeg må det, selv om det blir første gang og jeg har liten lyst til det. Jeg har nemlig veldig liten lyst til å klippe ned rosene… da blir det iallefall ingen blomstring til neste år. Slik det er nå kan jeg ikke ha det. Det er virkelig veldig, veldig stygt og det ser ut som om rosen ikke greier å blomstre stort når den er hardt angrepet – kanskje litt logisk også…

Dersom jeg skal bruke gift blir det nokså mye, siden flere roser er angrepet – nesten alle faktisk og jeg har nå noen og femti roser. Vel, vi får vel se hva det koster og dersom jeg har fått det i år tviler jeg på om dette lar seg bekjempe år etter år uten å spraye.

I min jakt på gift kom jeg over sider hos BayerGarden – og de har gift. De har også noen rosetips, som dere absolutt ikke bør anvende på annet enn stilkroser og de rosene som fryser helt ned – rådet er nemlig å klippe rosen ned til 20 cm over bakken. Tipset fungerer sannsynligvis overfor rosesikader – like bra som giften til BayerGarden, så sånn sett er det anvendlig. Når det gjelder buskroser som blomster på fjordårsgreiner er det et svært dårlig råd. Da blir det jo ingen roser!

Det betyr også at man skal ikke tro på alt hva man leser og husk: jeg er amatør Smilefjes som blunker.

Ingen kommentarer: