onsdag 17. august 2011

Oppfølging av Moseplassens inforunde og Frøken Rose 2011

Roser er verdens vakreste plante – min påstand! Jeg tror jeg har mange med meg på det. 

Hos Anne på Moseplassen kan du følge utfordringen Frøken Rose 2011 og nå har hun også laget en oversikt med roseinformasjon.
image
Det synes jeg er en glimrende ide – og jeg lager herved en utfordring til alle som vet og kan noe om roser til å skrive om sine erfaringer med sine roser – i sin hage og legge inn link hos Moseplassen om dette. Det er ikke for å gå Anne i næringa – men dette ble en for lang kommentar! Jeg begynte nemlig med en kommentar – og når dere ser under skjønner dere at jeg måtte lage et aldri så “lite” innlegg.
Dere kan lese noe om mine roser på bloggen min – jeg har sporadiske innlegg om roseglede og rosefrustrasjoner. Bruk etikettene under innleggene for å finne innlegg om roser.

Min roseinteresse har ført med seg en mengde ting – blant annet en ny hobby og nye mennesker å bli kjent med gjennom Norsk Roseforening, først Oslo og omegn roseforening og siden i styret til Norsk Roseforening sentralt, siden våren 2011. Det har vært bare glede og flotte turer og mye “rosegærne” folk. Det er ingen andre steder enn i roseforeningen man kan snakke om roser i 8 timer uten at folk blir lei – og de fleste er like interesserte i dine roser som de er i sine egne. Hvis du er interessert i roser ville jeg gjort følgende:
  • Ønsk deg boka “Rosor för Nordiska trädgårdar” Buskroser av Lars Åke Gustavsson. Boka kan kjøpes gjennom Norsk roseforening – link her. Det er flere andre bøker også som er veldig interessante. Gå inn å se – men jeg nevner noen.
    • Norsk roseforenings sortsliste for roser i Norge.
    • Historiske roser
    • Roser i Norden
Dessuten finnes det en bok om David Austins roser, som kommer i nytt opplag i år (tror jeg) – og kataloger fra diverse roseprodusenter, f.eks. David Austin, Kordes, Poulsen osv. Roseprodusentene legger alltid mye info ut på nettet – men husk: det er forskjell på å dyrke roser i Norge og i Danmark/England.
  • Jeg ville så planlagt hvor rosene skal stå – anbefalinger jeg har sett er å gjøre bedene klare på høsten og plante påfølgende vår. Du kan for eksempel fylle bedene med vårblomstrende løk på høsten og plante inn roser på våren. Det har jeg gjort flere år på rad – med hell. Vinteren brukes til å planlegge hvilke roser jeg vil ha – og til å sende bestilling på roser. Jeg har sluttet å kjøpe roser på impuls (nesten) – men nå, hvis jeg kjøper på impuls vet jeg såpass mye at jeg ikke gjør store feilkjøp.
  • Videre ville jeg laget meg en liste utfra hvordan bedene ligger og etter hvilke farger som passer akkurat der.
  • Eksempel: “Jeg ønsker meg en klatrerose”.
    • Klima (herdighetssone) – du må finne ut hvilken klimasone du ligger i. Hvis du er usikker, prøv en høy herdighetssone først. H8 (nord/innlandet) er den høyeste og H1 (bare de beste stedene på sør/sørvestlandet) er den laveste.
    • Solforhold – er det full sol eller skygge, eller vandrende skygge?
    • Jord – hvilken jord har du, leire, sand – fuktig, tørr.
    • Skal du ha rosen inntil veggen – velg etter farge på huset
    • Er det viktig med duft / ikke duft.
    • Høyde på planten.
    • Blomstringstid
    • Engangsblomstrende – eller remonterende (rose som blomstrer kontinuerlig gjennom sommeren eller et flor senere på sommeren).
Høres dette komplisert ut? Det er ikke det. Det er morsomt – og det finnes roser for alle disse variantene. Er ikke det fantastisk?
  • Jeg ville så funnet en planteskole i nærheten av der jeg bor – som kan om roser og bestille roser der, som hentes når bedene er klare og temperaturen er god nok. Jeg har handlet mine roser de siste årene på:
    • Hesleberg gartneri – hvis du er medlem av roseforeningen mener jeg at du får rabatter hos Knut Auke.
    • Vestby planteskole i Sarpsborg.
    • Foss hagesenter i Røyken (Bogrønt).
    • Roseexperten i Råde (har lagt ned virksomheten sin i år).
    • Freiaparken – Norsk roseforenings arrangement i juni.
    • Mellbyes planteskole (i Freiaparken).
  • Så, når alt dette er planlagt må du finne ut hvordan rosene skal plantes. Dybde, jord, gjødsel, vanning osv. Hvis du har kjøpt boka kan du lese der – dersom du ikke har boka, søk informasjon på seriøse nettsteder. Det er endel feilinformasjon ut og går. Noen tommelfingerregler er:
    • Plantedybde: 10 – 15 cm. over podestedet
    • ca. 5 liter kukompost til hver rose. Noen legger benmel i bunn av plantehullet for å gi en ekstra god start. Ei gammel dame i sør-sverige la våte aviser i bunn, sammen med fiskeslo. Jeg bruker kukompost og benmel, men jeg har lyst til å forsøke med fiskeslo… må bare fiske litt først. Man skal gjødsle, men roe ned litt første året.
    • Etter at rosen er etablert skal den ha 5 liter kukompost, og et snapseglass med langtidsgjødsel i april, mai og juni. Mine får i tillegg litt kunstgjødsel under kukomposten på våren. Hvis man overgjødsler kan rosene få sykdommer av det også – her er det mye å passe på. Rosene skal ikke gjødsles etter St.hans.
    • Vann – vann – vann. La ikke nyplanta roser tørke – ikke eldre roser heller forresten. Men, ikke klattevanning. En skikkelig rotbløyte med jevne mellomrom.
    • For at fjorårets planting av roser ikke skal frysetørke på våren, har jeg begynt å vanne med spreder tidlig på året. I år mistet jeg kun en eneste rose – og det var fordi den druknet i et for dårlig drenert bed, ironisk nok. Det var regnværet som angrep og det er ikke lett å gjøre noe med.
Så da – da er det bare å vente…? Ja, du kan jo begynne med å melde deg inn i Roseforeningen og se om det er noe for deg. Jeg kan love deg noe frustrasjon – men mest glede. Jeg advarer også - det blir fort en dille… – det ene tar det andre og vips har du 300 roser i hagen… Jeg har bare 50 – 60, og til neste år kommer det flere….

3 kommentarer:

Caroline sa...

Her var det mye bra informasjon,tusen takk som deler;)
Ha en fin kveld!
Klem Caroline

Kari sa...

Veldig bra innspill om roser. Jeg har gjort noen roseerfaringer i sommer som har fått meg til å lure. Mange rosekjennere anbefaler jo de historiske rosene, men jeg har faktisk erfart at de nye rosene trives best hos meg. Både Maidens Blush, Mose-roser og Hurdalsrose er fulle av flekker og råtne knopper som ikke springer ut. Nyere roser som Berleburg, Leonardo Da Vinci og danske Poulson-roser stortrives. Kan det ha med klimasonen å gjøre? Jeg bor jo i sone 1. Kanskje alba-rosene f eks trives best i innlandsklima?
Bare noen rosetanker fra meg på en torsdagsmorgen ;)
Ha en fin dag :)

Anonym sa...

Takk for masse nyttig info om roser.
Jeg er bare såvidt i gang og har mye å lære.