mandag 8. august 2011

Roseutfordring hos Moseplassen, Frøken Rose 2011

Da jeg begynte å interessere meg for hagen var en av de første plantene jeg plantet, en rose. En “Nina Weibull”. Den er vakker og min mor har den i hagen. Har hatt den i alle år. Jeg plantet som henne – og lite visste jeg, med det resultat at min døde. Mammas fortsatte å gro. “Nina Weibull” er en herdig type, men jeg plantet for grunt, i feil jord og klippet den helt ned på våren – og da kom det en nyperose opp… den rosen som “Nina Weibull” var podet på. Det har jeg skjønt nå. Jeg fortsatte videre med de vanlige stilkrosene – “Peace”, “Queen Elisabeth” og “Ingrid Bergmann”. Disse lever fortsatt – så noe hadde jeg lært, men “Peace” har det aldri vært noe “Schvung” over, “Ingrid Bergmann” har først blitt fin i år – etter at jeg flyttet den i fjor.
imageimage
imageimage
Så, begynte jeg å lese om roser – og det var etter at jeg skjønte at gårdrosen hadde “fettere og kusiner” som kunne stå i min hage uten å fryse i hjel. Den første jeg kjøpte var “Maidens blush” og den begynner nå, etter 4 somre å bli litt voksen. Den har, i år, hatt et vanvittig blomsterflor – men den har også vært veldig stygg etter hver regnskur, så det ble litt plukking.

Nå har jeg bestemt at jeg bare skal plante overdådige roser – og pingler må utgå. Ingen flere pingler inn i min hage! Disse vakringene som blomstret for første gang i min hage i sommer er “Therese Bugnet”, “Generous Gardner”, “Mary Rose”, “Rose de Resht”, “Duchesse de Montebello”, “Belle Amour”, “Mme Boll”, “Jaques Cartiere”. Alle er skikkelige hardhauser og har overlevd sist vinter hos meg med lange perioder med barfrost, 25 minusgrader og en svært lang vinter med mye snø. Duften er er vidundelig og det duftet over hele huset. Disse ble plukket inn som trøst under det verste regnværet. De ville jo bare blitt ødelagt ute. En hel uke gledet de oss i stuen.

Rosen er min absolutte favoritt i hagen og jeg sørger når angrepet av Rosesikader er så massive som i år. Jeg har innsett at skal jeg holde på med disse fantastiske plantene i litt større skala, som jeg planlegger – så må jeg nok til med litt sprøytemidler. Det gikk iallefall ikke med grønnsåpe i år. De første årene vasket jeg alle rosene mine med grønnsåpe og klut. Det var koselig det også – men det blir nok noe i overkant nå.

Rosen er uendelig vakker – og alle har et forhold til rosen. Sist har vi sett det i forbindelse med rosetog i norske byer og som symbol for sorg og kjærlighet. Roser er absolutt det vakreste. Hvis rosen dør i hagen din – er det ikke rosens feil, det er bare feil rose på feil plass – og det gjelder visstnok lengst nord i Norge også. Kulde er ikke dens verste fiende – det er tørke om våren. Husk det til våren!

Dere kan se flere Frøken Rose kandidater hos Moseplassen. 

7 kommentarer:

Marie sa...

Det må være noen av de vakreste rosene jeg har sett! Skulle virkelig ønske jeg hadde en hage full av vidunderlige roser :)
Klem Marie

Mandelhjärta sa...

Fantastiske og vakre roser! :)
Takk for et intressant innlegg med herlige, nesten duftende bilder!
Titter litt rundt i bloggen din jeg... ;)

Anonym sa...

Åh, så vakre rosebilder :)
Det var så mye kjekt å lese hos deg.
Jeg tror jeg må få meg en rosebok for jeg har uendelig mye å lære...
Klem fra Ingunn:)

solveig sa...

Enig med deg!
Ei rose eg har i min hage, og som eg faktisk har tatt stiklingar av, om ikkje dei to siste kalde vinterane, er Aloha. Den luktar fantastisk!
Elles gir eg ikkje opp Peace. Den er vakrast, men like skjør som freden. Eg unner meg nye. Ei venninne av meg miste si Peacerose på 30 år i vinter.
Ei rose kostar ofte ikkje meir enn ein potteplante, så uansett får ein stor glede av den eitt år garantert.

Kari sa...

Hurra, jeg blir like glad hver gang jeg møter en annen rose-entusiast :) Jeg er helt enig med deg, roser er det vakreste som finnes. Men det gjelder å velge rett sort. Og så må man regne med en del prøving og feiling :)

liven sa...

Nydelige roser Hanne!!
Etter to harde vintre ser jeg at jeg må plante flere hardhauser jeg også !

Anne (Moseplassen) sa...

Lekkert!
Det er nå deilig med masser og masser av variasjon innen samme tema :)