søndag 9. mars 2008

KAN MAN BLI FORELSKET I EN FISK?




En lørdag for noen uker siden var jeg ute med datteren min på et kjøpesenter. Vi er alltid innom dyrebutikken. Datteren min elsker det. Det er ikke alltid vi går inn. Det spørs hvor mange kaniner de har der. Datteren min vil gjerne hilse på kaninene, men kaniner er det dyret som jeg helt sikkert er veldig allergisk mot. Jeg reagerer akutt med rennende nese og røde øyne.

Denne dagen var vi bare på utsiden. Jeg var egentlig ganske dårlig. I ferd med å utvikle min verste nyrebekkenbetennelse gjennom tidene. Feberanfall var på vei og jeg var litt ør og svimmel. Det var da jeg så ham. I en tank på utsiden av butikken. Han kom svømmende da vi sto å så på ham og jeg er sikker på at han følte som jeg og jeg er sikker på at det var en ”han”. Siden har jeg lært at den skifter kjønn - etter behov!

Han var den søteste klovnefisk du kan tenke deg. Veldig, veldig søt og kanskje 5 cm lang.

Tanken om å anskaffe akvarium har aldri streifet meg tidligere. Jeg mener egentlig at akvarium er en forferdelig dårlig ide. Fisk i vanntank, på stua. Jeg vet at mange liker det, men tenk over det, det er en dårlig ide. Det var helt til jeg så ham. Klovnefisken.

Først tenkte jeg at jeg kunne bare anskaffe en gullfiskbolle. Det er bra nok for gullfisken, men neida, det var mannen min – gledesdreperen – som måtte si at da måtte jeg ha saltvannsakvarium. Det er mye mer å ordne med enn ferskvannsakvarium.

Jeg hadde lært litt om klovnefisk. Jeg hadde jo sett på filmen om ”Nemo”. De er avhengige av anemoner og saltvann. Det betyr at hvis jeg skulle anskaffet den nydelige klovnefisken måtte jeg investere i et digert saltvannsbasseng, pumpe, anemoner, andre vekster og kanskje en fisk eller to til. ”Nemo” bor inne i en anemone.

Det er skikkelig dårlig gjort. Når jeg endelig har sett en fisk jeg liker, så blir det så mye styr. Så, her sitter jeg. Vansmekter uten den nydeligste fisken man kan tenke seg.

Jeg er fremdeles usikker på om det var feberanfallet som gjorde susen for å si det bokstavlig talt. Jeg har en ide om å gå tilbake. Besøke ham. Snakke litt med ham og kanskje hvis det fremdeles er stor kjærlighet og det ikke er altfor mange kaniner i butikken, skal jeg snakke med ham som driver den. Spørre om hva som egentlig må til for å få med meg klovnefisken hjem. Kanskje blir det vanntank, pumper, anemoner m.m. i stua mi?

http://snutt.no/Movie.aspx?MovieRef=7940c30b-5675-4aca-b1fa-3bde446655c1

Ingen kommentarer: