søndag 23. mars 2008

MINE BESTE BØKER III


DRAGELØPEREN AV KHALED HOSSEIN

Kilde: Haugen bok

Forlagsentralens omtale: Året er 1975, og tolv år gamle Amir fra Kabul ønsker å vinne den årlige drageturneringen og dermed sin fars anerkjennelse. Amirs venn Hassan lover å hjelpe til. Hassan er tjenerens sønn, og tilhører en mindre ansett folkegruppe. Amir misunner likevel hans naturlige mot, og ikke minst hans plass i farens hjerte. På turneringsdagen skjer det noe katastrofalt som gjør at guttene mister kontakten med hverandre. Etter den sovjetiske invasjonen flykter Amir og faren til USA, og først etter mange år vender Amir tilbake til Afghanistan. Kanskje dette er hans sjanse til å gjøre opp for seg.

Jeg har lest den med stor glede og "prakket" den på alle jeg har kunnet. Jeg tror det er en av de beste bøkene jeg har lest i hele mitt liv (sammen med alle de andre gode bøkene jeg kommer over hele tiden :-) Jeg er ofte litt sånn at den siste boken jeg har lest er den beste jeg har lest i hele mitt liv. Noen bøker leser jeg flere ganger og de er virkelig de beste bøkene jeg har lest).

4 kommentarer:

Evami sa...

Så godt å ha muligheten til å hente veden sin selv:)

Den påskekosen hørtes bare deilig ut... Her har vi bare sløva idag... Bare slaraffen-liv inne...

Drageløperen står høyt på minliste over bøker som skal leses.... Nå er det Den digitale Festningen av Dan Brown som står på programmet...
Å lese tar så mye lengre tid nå,for jeg kan ikke ligge å lese et kapittel til og så et kapittel til helt til klokka 6 neste morgen lengre... Da er det 2 knekter som begynner å rasle med sablene snart:)

Ha en flott kveld:) Klem Eva

Magdalena sa...

jA ,S ANT DET VAR EN BRA BOK??!! ANBEFALER DEN VIRKELIG! MEN FILMEN VAR EN NEDTUR, ALTFOR MANGE VIKTIGE SEKVENSER VAR KUTTET!
TAKK FOR TITTEN HOS DEG, EG TRIVELIG BLOGG!
kLEM, MAGNY

Sologbolig sa...

Hei! Takk for koselig besøk i bloggen min. Helt enig med deg i at Drageløperen er ei fantastisk bok. Eg kunne nesten ikkje legge den ifra meg. Eg skal lese ei anna bok han har skrive også...."Tusen soler..." Har du lest den? Så flott lavendeleng. Eg var for et par år siden på en lavendelfarm i England.....oj! da gikk eg litt av skaftet, fyllte opp bilen og måtte drive og vanne underveis (vi skulle være to uker i England og det var kjempevarmt!!) Eg var ikkje så veldig populær da !!Vel mesteparten overlevde, men noe røyk med i fjor vinter. I år har det vært så mildt (mildt regn!) at eg tror det har gått bra.

Magdalena sa...

hei på deg! Kom til å tenke på deg og Drageløperen,- bra å møte noen andre som har lest boken! Ble skuffet over filmen, bevar boken i ditt hjerte...
Tror nok du kunne like å lese "Bienes hemmelige liv", hvis du ikke allerede har gjort det!
Gratulerer med flott utmerkelse!
...og jeg slår følge med deg og venter på våren!