mandag 17. mars 2008

VÅRFØLELSE I LANGESUND

Utsikt fra stien til Tangen fort og ut over Steinvika i Langesund. Steinvika er en deilig plass å være, særlig på sommeren. Hele stranda er små, runde, slipte steiner og deilig å ligge på.


Utsikten over Rognsfjorden, hvor populære Rognstranda og Hydrostranda ligger. Hydrostranda var mitt barndoms paradis hvor "vi Hydrounger" boltret og koste oss i hytter og telt, på store friområder.

Langøytangen fyr, som nå er overtatt av Kystlaget. Det skal vissnok gå an å overnatte der og nyte Langøya.

Kanskje noen som kjenner igjen bedet sitt i Langesund? Bildet er knipset på turen tilbake til Steinvika, mellom Skipperhuset og Frelsesarmeen for de som er lokalkjent. Mine lavendel blir ikke så store og krokusen min er fremdeles bare 5 cm skudd. Akkurat det er ille med å bo her jeg bor. Det kommer så sent igang, men da har jeg muligheten for å dra til Drøbak eller Langesund.

I helgen har vi vært på tur i Langesund. Langesund er stedet jeg vender tilbake til. Gåturen gikk fra Steinvika, Tangen fort via Furustranda og tilbake til Steinvika. Det er et vanvittig flott område som var stengt da jeg vokste opp. Tangen fort var militært område. Nå er området åpnet og det er alltid mye folk på vandring der. Området var forøvrig det første stedet i Norge som brunsneglene (Iberiaskogsneglen / mordersneglen) ble oppdaget. På fuktige dager er det en stor utfordring å gå der. Jeg liker meg derfor best der tidlig på våren eller sent på høsten. Langesundstangen og området har en unik fauna og det er veldig synd at Bamble kommune ikke gjøre en ekstra innsats mot brunsneglene i området.

http://www.bamble.kommune.no/

Ingen kommentarer: