søndag 2. mars 2008

MIN FØRSTE BLOGGDAG


Jeg trodde aldri jeg skulle opprette en blogg og det er først og fremst for å øve meg på dette. Det er spennende å se om jeg får det til. Dessuten har jeg planer om en hagedagbok. Et sted å samle alle de tingene jeg gjør i hagen fra vår til høst.

Hagen har jeg holdt på med i noen år nå. Har bodd i huset her i snart 17 år, men jeg begynte ikke med hagen før etter noen år.

Det startet egentlig med dårlig samvittighet overfor svigermor, som bor på samme tun. Hun snakket stadig om staudebedet som hun hadde arbeidet så mye med tidligere og dette var i en sørgelig forfatning. Det begynte jeg med først. Reddet pionene som stod der, plantet nye stauder og løkplanter og siden tok det ene det andre. Jeg fortsatte med en Forsythia, som egentlig har det ganske dårlig hos meg, et kirsebærtre, stell av en gammel duftsjærsmin, nytt plommetre, nye syriner, flytting av solbærbusker osv.
De siste årene har jeg avansert med Georginer, som er noe av det peneste jeg vet. Jeg har kjøpt krukker på Krukkegården i Ås - en stor hvert år, men de to siste årene har det blitt mer enn en. Mannen min stakkars, han bærer seg i hjel :-)
I år har jeg avansert skikkelig og skal utvide med roser, klematis osv. Følg med, følg med...

4 kommentarer:

Trines Hus og Hage sa...

Hei Hanne!
Jeg gjorde som du sa og kom en tur innom deg. Og det er jo litt ærefullt å legge inn din første kommentar! Du er hjertelig velkommen inn i denne bloggverdenen, og jeg håper det vil gi deg masse positivt og glede!
Moro med en hageentusiast! Har du planer om hvilke roser du skal velge? Det så ut til å være et koselig småbruk hos dere. Er huset gammelt eller ganske nytt? Det er lurt å tenke litt på at hagen skal stå i stil til huset i hagen. Det finnes så mye fint i historiske roser. Har du oppdaget dem? Hage er så morsomt, gleder meg til å begynne ute igjen. Jeg har en del bilder av hagen min på nettet, har du sett de? Anbefaler på det vameste å kikke på hagen til Helen Fredholm på nettet også. Søk på navnet hennes på google, og du finner henne nok.
Lykke, lykke til med hage, blogging og alt. Vi snakkes sikkert! Trine

Min Verden sa...

Takk for kommentar. Jeg har vært og sett på bilder av hagen din, Helen sin og mange andre. Det var inspirasjon fra dere som gjorde at jeg også ville dele det jeg har - kanskje til inspirasjon for andre igjen. Hanne

Anonym sa...

Hei Hanne kollega og hagevenn!
Om noen skulle lure på om Hanne er genuint interessert i hagen sin, og gleden over de første spirene om våren - så er det herved fastslått. Med styrke!
Inspirerende å ha en hagevenn som deg, dele erfaringer og interesser, diskutere og lese frøkataloger med den største lykke.
Men du - stokkrosene mine starta før dine i år!! - ædabæda.

Hilsen Tone, roseentusiast - som nå må få seg egen blogg tydeligvis!

Min Verden sa...

hehe Tone. Du er i sone 4 - jeg er i sone 5, derfor er dine stokkroser før mine. Hvordan ble det med disse frøene....?