søndag 2. mars 2008

LITT MER OM HAGEN MIN OG LITT OM HUSET


Takk for kommentar fra Trine :-) Det er morsomt. Huset vårt er gammelt, funkis fra slutten av 40-tallet. Vi sliter med utseende ute. Store reneoveringer må til. Murpuss faller av trallala.

Jeg forsøker å få en hage som står i stil til huset. Hagen er STOR. Det krever mye penger og planlegging. Bildet er fra den andre siden av hagen. Tilsammen er hagen ca 2 mål.

Jeg begynte forsiktig med roser. Jeg har foruten Nannestad / Hurdalsrosen, Ingrid Bergmann, Peace, Christian IV, Queen Elisabeth, Mandarin, Summerwind, Pink the Fairy og Scheewitchen. Ganske safe typer. Ellers har jeg holdt mye på med liljer og georginer - i tillegg til vanlige sommerblomster.

I år har jeg bestilt Maidens blush, hele tre strykker som jeg skal bruke som en slags ramme i hagen, to New Dawn, en Flammentanz, Superstar og Tommelise. De skal ned forskjellige steder. New Dawn og Flammentanz skal vedsiden av inngangspartiet, sammen med klematis. Tommelise skal plantes foran kompostbingene for å skjule litt. Jeg tror jeg blir fint. Jeg gleder meg. Heldigvis har mannen min begynt å interessere seg litt også. Jeg trenger gravehjelp. Det er tungt å grave i leira.

2 kommentarer:

Helen sa...

Hei Hanne!
Takk for hyggelig kommentar i gjesteboka mi. Så fint å høre om andre som er glad i hage. Da er du jo heldig som har store arealer å ta fatt på selv om det kan virke litt vanskelig å begynne. Jeg anbefaler deg å lage en plan over hagen før du starter med for mye planting. Det kan spare deg for en del flytting av planter senere.
Det var også veldig hyggelig å se at du har lagt inn link til både nettsiden min og bloggen min. Takk for det!
Stedet ditt ser virkelig fint ut, og du er jo godt i gang med hagen allerede.
Vårhilsen fra Helen

Min Verden sa...

Det er veldig morsomt å endelig være i gang. Jeg har tenkt på det så lenge. Blomster har jeg egentlig holdt på med bestandig, men det er noe annet å planlegge en stor hage. Det tar mange år og jeg har noen prosjekter hvert år. Jeg forsøker å planlegge, men det er litt vanskelig. Jeg tar det litt etterhvert. Hanne